Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Bygglov

Så ansöker du

Nedan ser du de vanligaste handlingarna vi behöver i en bygglovansökan. Tänk på att dina ritningar ska vara fackmässigt utförda.

Läs mer om vilka krav vi ställer på dina ritningar i Ritningars kvalitet , 137.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Följande handlingar ska skickas in med din ansökan:

  • Situationsplan i skala 1:500 (eller annan lämplig skala). Kartunderlaget ska du beställa av kommunens geodataenhet.
  • Planritningar i skala 1:100.
  • Fasadritningar i skala 1:100.
  • Sektionsritning i skala 1:100.
  • Markplaneringsritning i skala 1:200.
    Behövs exempelvis om du bygger ett nytt bostadshus eller fritidshus eller om stora markåtgärder ska utföras inom en fastighet.
  • Andra dokument kan behövas efter att din ansökan har granskats.

Areabegrepp

Komplettera handlingar i ett pågående ärende

Har du ett pågående ärende hos oss kompletterar du via vår e-tjänst.

Förslag på kontrollplan

En kontrollplan behövs för alla åtgärder som kräver lov. I enklare ärenden kan vi ge både bygglov och startbesked samtidigt, men då måste du skickat in kontrollplanen tillsammans med din ansökan om bygglov.

Exempel på enkla ärenden kan vara komplementbyggnader som carport, garage, förråd, växthus eller mindre tillbyggnader.

Mall enkel kontrollplan: Boverkets nya byggregler - från 1 juli 2025 , 172.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Mall enkel kontrollplan: Boverkets byggregler (BBR och EKS) , 200.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Boverkets nya byggregler eller BBR och EKS?

Från 1 juli 2025 gäller Boverkets nya byggregler. Men du har, under en en övergångsperiod, möjligthet att välja att använda antingen Boverkets nya byggregler eller den äldre lagstiftningen BBR och EKS. Detta val kan du göra fram 1 juli 2026.

Innan du börjar bygga

För att få påbörja din byggnation måste du även ha fått ett startbesked. Det räcker alltså inte bara med att du har fått ditt lov beviljat. Det gäller alla åtgärder som kräver bygglov, rivningslov, marklov eller anmälan.

Behöver du en kontrollansvarig?

Vid större och mer komplicerade åtgärder ska det finnas en kontrollansvarig. Förslag på kontrollansvarig lämnar du tillsammans med din ansökan. Exempel när kontrollansvarig behövs är om du ska göra stor tillbyggndad eller bygga nytt bostadshus eller fritidhus.

Den kontroll­ansvarige ska bland annat:

  • Hjälpa dig att skriva ett förslag på kontrollplan
  • Vara med på möten
  • Se till att kontrollplanen föjls
  • Skriva ett utlåtande till dig som underlag för slutbesked

Sök efter kontrollansvariga

Alla kontrollansvariga ska vara certifierade. Här kan du söka efter certifierad kontrollansvarig:

Hur lång tid tar det att få beslut?

Om dina handlingar är korrekta redan från start, kan vi handlägga din ansökan snabbare. Det hjälper också om ditt förslag följer detaljplanen.

Lagen kräver att vi fattar ett beslut inom tio veckor efter att vi har fått in alla handlingar vi behöver. Ofta fattar vi besluten snabbare än så.

Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?