Tillgänglighetsredogörelse
Österåkers kommun står bakom den här webbplatsen och här hittar du information om hur tillgänglig vår webbplats är och hur vi arbetar för att förbättra den. Här hittar du också kontaktuppgifter till oss om du upptäcker några brister.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Vi arbetar kontinuerligt för att hålla en hög nivå på tillgängligheten och efterleva lagstiftningen när gäller det redaktionella innehållet, design och teknik på österåker.se. Vi har hjälpmedel för att underlätta för dig som besökare. Bland annat kan du få innehållet uppläst via vår lyssna-funktion.
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se rubriker nedan om innehåll som inte är tillgängligt.
Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver ta del av innehåll som inte är tillgängligt för dig, kan du kontakta kommunens servicecenter.
Kontakta oss via sidan Kontakta Österåkers kommun. Länk till annan webbplats.
Under kontorstid kan du chatta via knappen till höger på österåker.se
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar löpande efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Upptäcker du problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller anser du att vi inte uppfyller lagens krav?
Meddela oss via servicecenter@osteraker.se så att vi får en möjlighet att hantera problemet.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Blanketter och dokument
På webbplatsen finns blanketter och dokument i pdf-format som inte uppfyller kraven. Det innebär att vissa dokument inte kan läsas upp korrekt av skärmläsare.
Under 2025 arbetar redaktörerna och verksamheterna med att se över sina dokument, rensa och ersätta passande dokument med e-tjänster.
Arbete pågår kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten till blanketter och dokument.
Filmer
Det förekommer filmer som saknar undertexter, sammanfattning och syntolkning.
Arbete pågår kontinuerligt för att möta kraven.
Inramat innehåll
En del information som visas på webbplatsen är så kallat inramat innehåll (iframe). I vissa fall fungerar det bättre att använda webbläsaren Chrome och i vissa fall är Microsoft Edge att föredra. Det kan förekomma inramat innehåll som inte läses upp av vår uppläsningsfunktion ReadSpeaker.
Dialog med verksamheter sker under 2025 för att fasa ut Iframes. Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 1 januari 2026.
Plattform för e-tjänster
Vi använder oss av e-tjänstplattformen Selfpoint och plattformen uppfyller kraven delvis. Utifrån de förutsättningar som plattformen erbjuder anpassas text och innehåll så långt det går.
Under 2025 flyttades e-tjänteplattformen flyttas till Sitevision. Sitevision och vår egen webb erbjuder mer tillgänglighetsanpassade lösningar för webbplatser.
E-tjänster
Vi använder oss av e-tjänster från Selfpoint.
Under 2025 utreder vi vilka brister som e-tjänster i Selfpoint eventuellt har och arbetar för att förbättra tillgängligheten.
Vi använder oss av e-tjänsten Matilda till skolornas matsedel.
De har en egen tillgänglighetsredogörelse. Matilda Menu | Tillgänglighetsredogörelse Länk till annan webbplats.
Webbsändningar av kommunfullmäktiges sammanträden
Webbsändningar textas i efterhand. För närvarande uppfyller inte webbsändningarna från kommunfullmäktige alla krav i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Oskäligt betungande anpassning
Österåkers kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
- Många av våra dokument är inte fullt tillgängliga. Det krävs ett omfattande arbete för att tillgänglighetsanpassa samtliga handlingar. Vi arbetar istället för att presentera innehållet på ett bättre och mer tillgängligt sätt, samtidigt som vi strävar efter att förbättra tillgängligheten i de dokument som finns på webbplatserna.
- Flera av våra digitala tjänster och webbportaler är gamla och tillhandahålls av externa leverantörer. Det innebär att vi inte själva direkt kan påverka utformningen och utvecklingen av dessa IT-system.
Digitala tjänster på webbplatsen som ligger i externa system
Webbplatsen innehåller länkar till flera digitala tjänster som ligger i externa system. Vi arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten till dessa och ställer krav på leverantörer av digitala tjänster.
Några av de digitala tjänsterna som ligger i externa system är:
- Hitta och jämför service – hanteras i nyligen lanserade systemet Infoval (med krav på WCAG 2.0 under 2025)
- Felanmälan – e-tjänst och app i systemet Infracontrol
- Förtroendemannaregistret i systemet Troman
- Lärplattform – appen Unikum Familj, Unikum webb och Tempus
- Bokningssystem för idrottshallar, systemet FRI Webb-Bokning
- Digitala kartor, GIS-systemet ArcGIS
Så har vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av österåker.se.
Senaste bedömningen gjordes den 8 januari 2025.
Webbplatsen publicerades den 19 oktober 2021.
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 mars 2025.