Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Bygga nytt bostadshus

Litet gult hus i forma av en modell som står på ritningar

Så ansöker du

Vad behöver du skicka in?

När du ansöker om bygglov för ett nytt bostadshus behöver du skicka in vissa handlingar. Här är de vanligaste:

  • Situationsplan
  • Planritningar
  • Fasadritningar
  • Sektionsritningar
  • Markplaneringsritning

När du gör en situationsplan behöver du en nybyggnadskarta. Vilken karta du ska beställa beror på var din fastighet ligger:

Nybyggnadkarta A

Om din fastighet ligger inom detaljplanelagt område på fastlandet eller på Ljusterö.

Nybyggnadkarta B

Om din fastighet ligger utanför detaljplanelagt område på fastlandet eller på Ljusterö.

Nybyggnadkarta C

Om din fastighet ligger på någon annan ö än Ljusterö.

Nybyggnadkartan beställer du från kommunens Geodataenhet Öppnas i nytt fönster.

Ansök om bygglov

Skicka in din ansökan via e-tjänsten nedan.

Kontrollansvarig

När du bygger ett nytt hus ska det finnas en kontrollansvarig. Förslag på kontrollansvarig lämnar du tillsammans med din ansökan.

Komplettera handlingar i ett pågående ärende

Om du redan har ett pågående ärende hos oss och behöver skicka in fler handlingar, gör du det via vår e-tjänst.

Innan du börjar bygga – startbesked krävs

Du får inte börja bygga direkt efter att du fått bygglov. Först måste du få ett startbesked från kommunen.

Vad är ett startbesked?

Startbeskedet är ett beslut som visar att ditt bygge uppfyller alla lagkrav. Det ges efter ett tekniskt samråd, där vi går igenom hur du ska bygga på ett säkert och korrekt sätt.

Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?