Personligt stöd
Personligt stöd behöver se ut på olika sätt. Här nämns några exempel på personligt stöd.
Avlösarservice i hemmet
Insatsen innebär att en person tillfälligt kommer hem till dig som har en funktionsnedsättning. Dina anhöriga kan då ägna sig åt övriga familjemedlemmar eller åt fritidsintressen. Avlösaren ska göra det möjligt för anhöriga eller familjehemsföräldrar att få avkoppling och uträtta sysslor i eller utanför hemmet. På sidan Avlösarservice kan du läsa mer om verksamheten och hur du ansöker.
Kontaktperson
Om du är socialt isolerad eller har ett begränsat nätverk kan du ha rätt till en kontaktperson. Kontaktpersonen är en person vars främsta uppgift är att vara en medmänniska, en vän att umgås med, som har tid och tålamod och som går att lita på.
På sidan Kontaktperson LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta) kan du läsa mer om vad kontaktpersom innebär och hur du gör för att ansöka.
Kontaktperson enligt Socialtjänstlagen (SoL) är en insats för personer med psykiska funktionsnedsättningar. På sidan Kontaktperson SoL kan du läsa mer om vad kontaktpersom innebär och hur du gör för att ansöka.
Ledsagarservice
Du kan ha rätt till ledsagning om du på grund av din funktionsnedsättning har svårt att ta dig ut på egen hand. Ledsagaren kan följa med dig för att besöka vänner, komma ut på promenad eller göra andra fritidsaktiviteter. På sidan Ledsagarservice kan du läsa mer om verksamheten, upplägget och ansökan.
Personlig assistans
Du som har en stor och varaktig funktionsnedsättning kan ha rätt att få personlig assistans. Rätten till denna insats förutsätter att du behöver stöd för dina grundläggande behov. På sidan Personlig assistans kan du läsa mer om vem som har rätt till personlig assistans, om personalen och hur du ansöker.
Personligt ombud
Personligt ombud är ett stöd för dig som har en psykisk funktionsnedsättning. Personligt ombud kan ge råd och stöd i dina kontakter med myndigheter, hjälpa dig att formulera dina behov av vård, stöd och service med mera. Stödet är avgiftsfri och frivilligt. På sidan Personligt ombud kan du läsa om vad ett personligt ombud gör och hur du ansöker.
Ansökan
Information om ansökan hittar du via länkarna ovan.
Vad kostar det?
Insatser enligt LSS är avgiftsfria. Dock kan det tillkomma omkostnader som du själv får betala. Mer information om detta kan du få av en LSS-handläggare när du ansöker.
Beslut och väntetid
Efter att din ansökan kommit in får du ditt beslut så snart som möjligt, men senast inom tre månader. Din ansökan måste innehålla all den information handläggaren behöver för att fatta beslut, annars kan det dröja längre. Var noga med att fylla i ansökningsblanketten korrekt.
Överklaga ett beslut
Ett beslut du inte är nöjd med kan du överklaga. Information om hur du gör det får du tillsammans med ditt beslut.