Stöd i hemmet
Du behöver kanske hjälp för att klara av att bo i din bostad. Hemtjänst eller boendestöd kan då vara lösningar.
Olika former av stöd
Boendestöd
Boendestöd underlättar det dagliga livet för dig som har en psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Boendestöd kan du få där du bor till exempel hemma hos dina föräldrar eller i egen lägenhet.
Boendestöd handlar främst om motivation och stöd. Det liknar coachning. Boendestödjaren kommer hem till dig och kan hjälpa dig att planera och strukturera din vardag samt hjälpa dig med praktiska vardagssysslor. Boendestödjarens uppgift är att stödja dig att göra saker själv och att hjälpa dig med det du inte kan eller tycker är svårt att göra både i hemmet och utanför hemmet. Målet är att du så småningom ska klara av att bo självständigt utan stöd. Insatsen beviljas enligt socialtjänstlagen.
Boendestöd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hjälpmedel
Hjälpmedel är till för att underlätta vardagen för dig med funktionsnedsättning. Hjälpmedel kan dessutom öka din självständighet och bidra till oberoende av andra i många vardagssituationer. De flesta hjälpmedel är kostnadsfria.
Vid behov av hjälpmedel vänder du dig i första hand till din vårdcentral eller husläkarmottagning. För att få ett hjälpmedel krävs en ordination från till exempel distriktssköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast. För hörsel- och synhjälpmedel vänder du dig till hör- eller syncentral.
Hemtjänst
Ansökan om hemtjänst gör du hos en biståndshandläggare. Behovet av hemtjänst prövas individuellt och utformas i samråd med dig och eventuellt dina anhöriga. Av beslutet om bistånd framgår vilka hjälpinsatser du har rätt till.
Trygghetslarm
Trygghetslarm består av en larmapparat på väggen och en larmklocka. Larmklockan bär du med dig i ett armband eller i ett halsband. Tekniskt är larmet kopplat till telefonnätet, och det olika är beroende på kopplingar.
Hur ansöker jag?
Ansök om stöd via kommunens e-tjänst som du loggar in på med ditt bank-id. Du kan även ringa socialförvaltningen och prata med en LSS-handläggare och få hjälp.
Om du inte själv kan ansöka via kommunens e-tjänst kan du ge en närstående godkännande att ansöka åt dig. Din närstående kommer även att kunna se registrerade ansökningar och pågående beslut. Skriv ut och fyll i blanketten och skicka den till Österåkers kommun.
Blankett för samtycke Öppnas i nytt fönster.
Vad kostar det?
Insatser enligt LSS är avgiftsfria. Dock tillkommer avgifter för hyra för de som bor
i vuxenboende samt kostnader för mat och övriga kostnader för privat bruk.
Beslut och väntetid
Efter att din ansökan kommit in får du ditt beslut så snart som möjligt, men senast inom tre månader. Din ansökan måste innehålla all den information handläggaren behöver för att fatta beslut, annars kan det dröja längre. Var noga med att fylla i ansökningsblanketten korrekt.
Överklaga ett beslut
Ett beslut du inte är nöjd med kan du överklaga. Information om hur du gör det får du tillsammans med ditt beslut.