Ledsagarservice

Österåker är vår hemort och här har vi arbetat med ledsagarservice i många år. Du kan känna dig trygg när du väljer oss. Vi är en kommunal verksamhet som alltid utgår från dina behov och bemöter dig med omtanke och kunskap.
Verksamhet och aktivitet
Om du på grund av funktionsnedsättning har svårt för att delta i aktiviteter utanför hemmet kan du ansöka om att få en ledsagare som följer med och hjälper till. Med utgångspunkt i ditt biståndsbeslut anpassas stödet efter dig och dina behov. Insatsen ska göra det lättare för dig att komma ut i samhället och delta i kultur- och fritidsaktiviteter, besöka släkt och vänner eller kanske bara ta en promenad. Målet är att du ska kunna leva som andra trots din funktionsnedsättning.
För att stödet ska fungera bra är det viktigt att ledsagaren är en person som du litar på. Vi hjälper dig att hitta någon som du trivs med.
Personal och bemanning
När vi anställer nya medarbetare läggs stor vikt vid personlig lämplighet. Vi är noga med att alltid ta referenser och begära utdrag från polisens belastningsregister. Alla har tystnadsplikt och skriver på ett sekretessavtal innan anställning. Vi ger stöd och arbetsledning till dina ledsagare samt arbetar för en god arbetsmiljö.
Kvalitet och värderingar
Vårt mål är att du ska känna dig trygg. Vi har lång erfarenhet av ledsagarservice och vi lyssnar hela tiden på dig för att bli ännu bättre.
Ge dina synpunkter, klagomål eller förslag
Du kan lämna din synpunkt genom att använda webbformuläret Klagomål, synpunkt eller förbättringsförslag.
Ansök om ledsagarservice
Om du vill söka ledsagarservice behöver du ha ett biståndsbeslut, kontakta socialförvaltningen via servicecenter för mer information om hur en ansökan går till.
Kontakt för ansökan
Servicecenter
08-540 810 00
Kontakt samordnare
Kontakt Enhetschef
Hitta hit
Solskiftesvägen 3A
184 36 Åkersberga
Visa på karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.