Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Hemtjänst

Du som vill ha hjälp i vardagen kan ansöka om hemtjänst. Hjälpen är behovsprövad enligt socialtjänstlagen.

Ansök om hemtjänst

Ansök om hemtjänst via kommunens e-tjänst. Du loggar in med ditt bank-id.

  1. Skicka in din ansökan om hemtjänst.
  2. Handläggaren kontaktar dig för att utreda ditt behov av omsorg.
  3. Du kan välja utförare. I Hitta och jämför-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om alternativen. Meddela ditt val till handläggaren. Om du inte väljer gör handläggaren det år dig.
  4. Du får beslutet så snart som möjligt efter att handläggaren gjort sin bedömmning. Hur lång tid det tar kan variera beroende på ditt omsorgbehov. 
  5. Utföraren tar sedan kontakt med dig och ni kommer överens om hur och när tjänsten ska utföras.

Hjälp att ansöka

Kommunen kan hjälpa dig att skriva ut blanketten och skicka den hem till dig. Du kan även ansöka muntligt vid kontakt med handläggare.

Kontakta kommunens servicecenter för hjälp:

Frågor och svar om hemtjänst

Här har vi sammlat vanliga frågor om hemtjänst.

Det är ditt behov som styr vad du kan få för hjälp. Detta diskuterar du tillsammans med handläggaren. Vanliga exempel på stöd är:

  • Matlagning
  • Tvätt
  • Städning
  • Inköp
  • personlig vård (dusch, av- och påklädning, förflyttning)
  • ledsagning (besök hos till exempel fotvård)
  • tillsyn

Privata hemtjänstutförare har möjlighet att erbjuda tilläggstjänster. Vanliga exempel på tilläggstjänster är:

  • gräsklippning och trädgårdsarbete
  • rastning av husdjur
  • snöskottning

Ja det kan du. Läs om hur du går tillväga på sidan Hjälp i hemmet vid tillfällig vistelse.

Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?