Hemtjänst för tillfällig vistelse
Österåker är en skärgårdskommun med många öar, både med och utan båtförbindelse. Under sommaren ökar antalet personer i kommunen tack vare fritidsboenden och besökare. För tillfälliga gäster som behöver hemtjänst finns det några saker som bosättningskommunen behöver tänka på.
Viktigt att veta inför vistelsen
- Hemtjänst på öar och i glesbygd kan ha andra förutsättningar än i vanliga bostäder. Det är viktigt att behovsbedömningen tar hänsyn till hur sommarboendet ser ut.
- I Österåker finns kundval inom hemtjänsten, men på öarna är det bara kommunens egen hemtjänst som utför insatser. På Infoval
Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om vilka utförare du kan välja.
- Beställningen ska skickas till Österåkers kommun i god tid, senast 30 dagar innan vistelsen börjar, så att vi hinner planera insatserna.
Trygghetslarm
Om personen behöver ett trygghetslarm under vistelsen gäller följande:
- Två uppsättningar nycklar eller taggar till sommarbostaden måste lämnas till larmutföraren.
- Det tar upp till fem arbetsdagar att installera larmet efter att beställningen tagits emot, förutsatt att nycklar eller taggar är inlämnade.
Matlådor
Om matlåda är en del av insatserna levererar vi kylda matlådor. Hemkommunen står för kostnaden. Vi fakturerar aldrig brukaren direkt.
Fakturering
- Österåkers kommun fakturerar enligt hemkommunens ersättningssystem. Ersättningsnivåer ska anges i samband med beställningen.
- Vi önskar ett kund-id per brukare, inte ett nytt besluts-id för varje insats. Det minskar risken för fel vid fakturering.
- Extra kostnader, som till exempel båttaxi, faktureras separat.
- Vi rapporterar utförd tid den 7:e varje månad. Det innebär att vi inte kan rapportera insatser innan dess.
- Fakturering sker månadsvis i mån av tid. Om många tillfälliga vistelser hanteras samtidigt kan flera månader faktureras samtidigt.
Telefonnummer: 08-540 810 00 Länk till annan webbplats.
E-post: servicecenter@osteraker.se