Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Hjälp i hemmet vid tillfällig vistelse i Österåker

Vistas du tillfälligt i exempelvis ditt fritidsboende i Österåkers kommun och behöver hemtjänst , trygghetslarm, hjälpmedel eller hjälp med mediciner? Här kan du läsa om vad som gäller.

Hemtjänst under tillfällig vistelse

Om du är äldre eller har en funktionsvariation och behöver tillfällig hemtjänst i Österåkers kommun ska du ta kontakt med handläggare i din folkbokföringskommun för att ansöka om insatser. Det är folkbokföringskommunen som fattar beslut om insatser och sedan kontaktar biståndsenheten i Österåkers kommun för hjälp med att verkställa insatserna.

Hjälpmedel

Behöver du hjälpmedel ska du kontakta din husläkamottagning eller arbetsterapuet i din folkbokföringskommun. Det är din husläkare eller arbetsterapeut som ansvarar för att planera din eventuella hemsjukvård och dina hjälpmedel under din vistelse i Österåkers kommun. Om du redan har hjälpmedel ansvarar du för att ta med dessa till den adress där du kommer att vistas tillfälligt.

Viktigt att veta inför vistelsen

  • Hemtjänst på öar och i glesbygd kan ha andra förutsättningar än i vanliga bostäder. Det är viktigt att behovsbedömningen tar hänsyn till hur sommarboendet ser ut.
  • I Österåker finns kundval inom hemtjänsten, men på öarna är det bara kommunens egen hemtjänst som utför insatser. På Infoval Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om vilka utförare du kan välja.
  • Beställningen ska skickas till Österåkers kommun i god tid, senast 30 dagar innan vistelsen börjar, så att vi hinner planera insatserna.

Trygghetslarm

Om personen behöver ett trygghetslarm under vistelsen gäller följande:

  • Två uppsättningar nycklar eller taggar till sommarbostaden måste lämnas till larmutföraren.
  • Det tar upp till fem arbetsdagar att installera larmet efter att beställningen tagits emot, förutsatt att nycklar eller taggar är inlämnade.

Matlådor

Om matlåda är en del av insatserna levererar vi kylda matlådor. Hemkommunen står för kostnaden. Vi fakturerar aldrig brukaren direkt.

Fakturering

  • Österåkers kommun fakturerar enligt hemkommunens ersättningssystem. Ersättningsnivåer ska anges i samband med beställningen.
  • Vi önskar ett kund-id per brukare, inte ett nytt besluts-id för varje insats. Det minskar risken för fel vid fakturering.
  • Extra kostnader, som till exempel båttaxi, faktureras separat.
  • Vi rapporterar utförd tid den 7:e varje månad. Det innebär att vi inte kan rapportera insatser innan dess.
  • Fakturering sker månadsvis i mån av tid. Om många tillfälliga vistelser hanteras samtidigt kan flera månader faktureras samtidigt.

Information till dig som ansöker

Om du ska beställa insatser för tillfällig vistelse Österåkers kommum gäller följande:

  • Beställningen ska skickas i god tid, senast 30 dagar innan vistelsen börjar.
  • Beställningen skickas per post eller fax till:

Postadress:
Österåkers kommun
Socialförvaltningen/VON
Hackstavägen 22
184 86 Åkersberga

Faxnummer:
08-540 816 95

Beställningen ska innehålla:

  1. Avsändande kommun
    Kommunens namn
    Kontaktuppgifter till biståndshandläggare (namn, telefon, e-post)
  2. Brukarens uppgifter
    Fullständigt namn och personnummer
    Tillfällig adress i Österåker (om klar)
    Planerad vistelseperiod (från–till)
  3. Beställda insatser
    Beskriv önskade insatser, till exempel:
    Personlig omvårdnad (morgon/kväll)
    Hjälp med inköp, städning
    Trygghetslarm
    Övriga behov
  4. Ersättning
    Information om ersättning och fakturaadress
    Kommunens organisationsnummer
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?