Västra Banvägen och del av Tuna 3:1
Samhällsbyggnadsförvaltningen har fått i uppdrag av Kommunstyrelsen att ta fram ett förslag till detaljplan för Västra Banvägen och del av fastigheten Tuna 3:1.
Planområdet för Västra Banvägen ligger i centrala Åkersberga och omfattar Västra Banvägen och del av fastigheten Tuna 3:1.
Syftet med detaljplanen är att:
- Pröva en utbyggnad av Västra Banvägen till en huvudgata, inklusive en gång- och cykelväg, i enlighet med planprogrammet för centrala Åkersberga – centrumområdet,
- Möjliggöra en uppdragering av ledningsnätet under vägen
För att möjliggöra en utbyggnad behöver huvudmannaskapet för vägen ändras till kommunalt huvudmannaskap.
Du kan läsa mer om planprogrammet för Åkersberga stad här
Aktuellt
Under tiden 20 oktober till 17 november 2025 finns planförslaget utställt för granskning.
Du kan ta del av planförslaget:
- Digitalt här på kommunens webbplats (se längre ner på sidan under Relaterade dokument)
- Fysiskt i pappersformat på plan 1 i Alceahuset, Hackstavägen 22 i Åkersberga
I kommunens servicecenter kan du köpa handlingarna till självkostnadspris.
Lämna dina synpunkter
Om du vill lämna synpunkter på planförslaget ska det göras skriftligt senast måndagen den 17 november 2025. Du kan skicka synpunkter via:
- E-post: plan.exploatering@osteraker.se
- Post: Österåkers kommun, Plan- och exploateringsenheterna, 184 86 Åkersberga
Märk dina synpunkter med diarienumret: KS 2020/0131.
Om skriftliga synpunkter inte lämnas senast under granskningstiden kan du förlora din rätt att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen.
Svar på några vanliga frågor om planförslaget
Här besvarar kommunen några vanliga frågor om planförslaget.
På sikt planerar kommunen att växa, särskilt i centrumområdet. I framtiden ser kommunen även att Kanalstaden ska utvecklas, vilket ökar behovet av kollektivtrafik. Ett viktigt syfte med den aktuella detaljplanen är att säkerställa mark för framtida kollektivtrafiklösningar.
Kommunen vill utveckla Åkersberga station till en central knutpunkt för kollektivtrafiken. Området söder om Roslagsbanan, nära Åkersberga station, ser kommunen är lämpligt för busstrafik. Det gör det enkelt att byta mellan buss och tåg.
Idag är utrymmet vid stationen begränsat, och många viktiga funktioner måste samsas där. Det finns utmaningar med att lösa busstrafiken på norra sidan av stationen, därför är det viktigt att även ha busstrafik på den södra sidan. Det minskar risken för störningar.
Västra Banvägen föreslås behålla hastighetsgränsen på 30 km/h. Bussar kör ofta långsammare än annan trafik, vilket kan bidra till att dämpa hastigheten på vägen. Kommunen bedömer att den föreslagna utvecklingen av Västra Banvägen, med bättre gång- och cykelvägar, kommer att öka trafiksäkerheten jämfört med idag.
Det är Storstockholms lokaltrafik (SL) som ansvarar för busstrafiken. SL har som mål att alla bussar ska vara eldrivna senast år 2035. Elbussar är tystare än vanliga bussar och släpper inte ut några lokala luftföroreningar.
Detaljplanen innebär att ett tiotal kantstensparkeringar vid Västra Banvägen 1–3 tas bort. Det kommer fortfarande att finnas besöksparkering i parkeringsgaragen på andra sidan Roslagsbanan. Det finns också en stor kommunal långtidsparkering på andra sidan Åkers kanal.
Från Neptunivägen och söderut planeras parkeringsplatser på vägens östra sida. Det exakta antalet bestäms senare i byggprojekteringen. Platserna kommer att vara tillgängliga för alla och är inte reserverade för privat bruk.
I dag är det Österskärs vägförening som ansvarar för drift och underhåll av Västra Banvägen. Detaljplanen innebär att kommunen övertar det ansvaret. Övertagandet sker för att kommunen vill bygga om vägen.
Kommunen vill bland annat:
- förbättra gång- och cykelvägarna,
- skapa ett stråk som kan leda bort stora mängder regnvatten från centrumområdet till Åkers kanal,
- uppgradera vatten- och avloppsledningar under vägen inför framtida bostadsbyggande i centrala Åkersberga.
Genom att samordna ombyggnaden av vägen med arbetet med ledningarna kan kommunen minska kostnaderna och påverkan på omgivningen.
Ombyggnationen av vägen beräknas tidigast starta om fem år. Vilka praktiska konsekvenser det får boenden eller verksamheter längs vägen kommer att utredas närmare om detaljplanen får laga kraft.
Kommunen är medvetna om att det är viktigt att informera de som berörs i god tid innan arbetet startar.
Tidigare
Förslaget var under perioden 15 maj till och med 19 juni 2023 ute på samråd. Den 30 maj höll kommunen ett digitalt samrådsmöte.
