För dig som bedriver vård- och omsorgsverksamhet
Här kan du som bedriver verksamhet inom omsorg och stöd hitta information från kommunen. Saknar du något? Hör gärna av dig.
Statsbidrag 2025
Socialstyrelsen fördelar stimulansmedel för att säkerställa en god omsorg och hälso- och sjukvård för äldre och genom satsning på utbildning (Äldreomsorgslyftet). Utförare i Österåkers kommun kan nu ansöka om bidrag för projekt som genomförs under år 2025.
De huvudsakliga syftena med de bidrag som finns att söka är:
- Motverka ofrivillig ensamhet bland äldre
- Höja kvaliteten i demensvård
- Utveckla stöd till anhörigvård
- Förebygga smittspridning
- Samverkansinsatser
Föreningar, verksamheter och andra aktörer i Österåkers kommun.
- Aktiviteter där äldre hjälper äldre, till exempel digitalt stöd
- Sociala- och hälsofrämjande aktiviteter
- Kompetenshöjning för personal
- Inköp av hjälpmedel, böcker och annat som främjar vården
- Ansökan
Skicka in ansökan via kommunens e-tjänst och säkerställ att följande finns med:
Beskrivning om vad ansökan innehåller med tydlig motivering hur detta fyller syftet med bidraget och förväntat resultat. Motiveringen kan avgöra om ansökan beviljas eller inte.
Redogör för beloppet ni vill ansöka om och styrk detta med offert från exempelvis en leverantör eller samarbetspartner. På offerten ska det tydligt framgå vad kostnaden består av till exempel material, tjänster eller föreläsare. Offerten behövs för att styrka att kostnaderna är rimliga. - Beredning och beslut
När ansökan inkommit bereds den av beredningsgrupp. Under beredningen kan du som sökande bli kontaktad för att komplettera eller förtydliga ansökan.
Den samlade bedömningen lämnas därefter till myndighetens beslutande instans. Möjliga beslut är:
- Beviljat statsbidrag
- Avslag
- Återremiss för komplettering eller fördjupad beredning
- Hänvisning till annan finansiering eller hantering inom ordinarie verksamhet - Genomförande av projektet
Om din ansökan beviljas ska projektet genomföras i enlighet med den plan och budget som fastställts i beslutet. Eventuella större förändringar ska i förväg godkännas av myndigheten. - Uppföljning och återrapportering
Senast den 12 december ska en rapport lämnas in där ni beskriver resultat, effekter och lärdomar samt hur ni ser på möjligheten att sprida detta inom kommunen. Rapporteringen är en förutsättning för att säkerställa att statsbidraget använts enligt syftet och bidrar till spridning av erfarenheter till andra aktörer.
Observera att utebliven eller ofullständig rapportering exempelvis kring deltagande, aktiviteter eller ekonomisk redovisning kan leda till återkrav av beviljade medel - Vidare spridning, implementering och uppskalning
Om projektet uppnår goda resultat kan det leda till vidare implementering i ordinarie verksamhet, nationell spridning eller uppskalning. Du som bidragsmottagare förväntas aktivt bidra till spridning av erfarenheter och resultat i relevanta sammanhang.
Aktuellt
Kontakt med systemförvaltare
Från och med september 2025 finns nya e-tjänster för externa utförare som gör det enklare att kontakta systemförvaltare:
- Systemsupport Socialförvaltningen för externa utförare
Länk till annan webbplats.
- Anmälan om behörighet samt avslut av behörighet för Lifecare Utförare och IntraPhone
Länk till annan webbplats.
Rapportera utförda HSL-insatser
De verksamheter som har krav på rapportering i sitt avtal kan nu rapportera in HSL-insatser genom e-tjänsten Systemsupport Socialförvaltningen. Länk till annan webbplats.
Rapporten gäller HSL-insatser som utförts under föregående månad och ska skickas in senast den 15:e varje månad. Varje person som fått HSL-åtgärder ska anges med personnummer i formatet ÅÅMMDD-xxxx.
Så här gör du
- Logga in på e-tjänsten Systemsupport
- Skicka in dina ärenden eller HSL-uppgifter
- Följ upp dina ärenden i e-tjänstens självservice
Nya system ersätter IntraPhone
IntraPhone upphör hösten 2025.
Det kommer att ersättas av tre nya system:
- LMO+ (Lifecare Mobil Omsorg)
- Lifecare Besöksuppföljning
- Lifecare Planering
Utförare som idag använder IntraPhone för tidsrapportering och planering behöver byta till ett nytt system. Alla utförare erbjuds tillgång till alla nya moduler i Lifecare.
För att kunna rapportera tid från och med oktober 2025 måste modulerna LMO+ och Besöksuppföljning vara på plats och implementerade. Tidsplanen uppdateras och publiceras under vecka 25–26.
- Biståndsbeslut som är på väg att löpa ut
Det saknas tydlig rutin för hur samverkan ska ske när ett biståndsbeslut närmar sig sitt slutdatum. En gemensam rutin håller på att tas fram. Beräknas vara besvarad augusti/september 2025.
- Hantering av överskriden tid
Det finns behov av en tydligare och mer enhetlig rutin för hur överskriden tid ska hanteras. En ny lösning arbetas fram. Beräknas vara besvarad hösten 2025. - Hantering av insatsen matlådor
Frågor om hur insatsen matlådor ska hanteras vid registrering av tid i LMO+. Frågan har lyfts inom Avdelningen Förvaltningsstöd. Utredning pågår om hantering av matlådor och frågan hanteras både av Måltidsenheten och Socialförvaltningen. Förtydligande kring hur tidsrapportering av insatsen ska ske i LMO+ kommer. Beräknas vara besvarad augusti/september 2025. - Genomförandeplan för privata utförare
Det utreds om privata utförare ska kunna använda funktionen för genomförandeplan i Lifecare på samma sätt som kommunens egen regi. Beräknas vara besvarad hösten 2025. - Dokumentation i Lifecare för privata utförare
Det ses över om privata utförare kan få tillgång till social journal i Lifecare för att dokumentera insatser. Beräknas vara besvarad hösten 2025. - Avvikelsehantering i Lifecare
Privata utförare har efterfrågat att kunna registrera avvikelser digitalt. Möjligheten att ge åtkomst till Lifecare Avvikelser utreds. Beräknas vara besvarad innan årsskiftet 2025/2026. - Gatuförteckning och zonindelning
Dokument med uppdelning av tätort, landsbygd och glesbygd efterfrågas. Det kommer att publiceras på utförarwebben. Beräknas vara besvarad v.25-26. - Digital beställning av behörighet
En lösning för att beställa behörigheter via e-tjänst är under utveckling. Syftet är att förenkla hanteringen och öka säkerheten. Frågan är löst. Från september 2025 beställs behörigheter via den nya e-tjänsten. - Support till externa användare
Förbättring av stödet till externa användare ses över för att effektivisera hanteringen av supportärenden. Beräknas vara besvarad september 2025. Förbättringen är genomförd. Från september 2025 finns ett nytt stöd som gör hanteringen av supportärenden enklare och snabbare.
Lifecare Planering
Datum | Aktivitet |
---|---|
17 september |
|
17 september – 7 oktober |
|
7 oktober |
|
Lifecare LMO+ och Lifecare Besöksuppföljning
Datum | Aktivitet |
---|---|
8 oktober |
|
8 oktober – 3 november |
|
3 november |
|
Dokument för vårdgivare
Här hittar du dokument och manualer som rör kommunal hälso- och sjukvård, trygghetslarm, Intraphone och andra relevanta rutiner.
Dokument om att verkställa
- Lifecare manual
, 1.2 MB, öppnas i nytt fönster.
- Lifecare meddelande
, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Dokument om trygghetslarm - Ansvarsfördelning och rutin för trygghetslarm
, 490.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Dokument för vårdgivare inom kommunal verksamhet - Riktlinjer för kommunal hälso- och sjukvård
, 332.7 kB, öppnas i nytt fönster.
- Överenskommelse hjälpmedel och medicintekniska produkter
, 40.4 MB, öppnas i nytt fönster.
- Överenskommelse om samverkan vid uppsökande verksamhet, munhälsobedömning och nödvändig tandvård
, 10.8 MB, öppnas i nytt fönster.
Dokument om Intraphone - Manual Intraphone registrering
, 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.
- Regler och rutiner för rapportering av tid och insatser i Intraphone
, 47.6 kB.
Ersättningskörningar för hemtjänst och boendestöd
Rapportera in era tider senast den 6:e varje månad. Klockan 23.59 den 6:e i månaden låser vi rapporterna för att vi ska kunna granska de tider som har ni har rapporterat in, innan vi gör ersättningskörningen.
Prenumeration
Registrera dig för att prenumerera på uppdateringar från denna sida. Vill du vid tillfälle ändra din prenumeration gör du det under Mina prenumerationer.