Österåkers kommuns logotype

Uppföljning inom äldreomsorgen

Enligt kommunallagen ansvarar kommunerna för att följa upp sina verksamheter, oavsett om de utförs i kommunal regi eller av annan utförare.

För upphandlade verksamheter utgör förfrågningsunderlag och avtal underlag för uppföljningar. För verksamheter som drivs av Österåkers kommun finns motsvarande beställningar. Uppföljningen genomförs av två skäl. Det ena är att kontrollera att uppdrag utförs i enlighet med avtal, förfrågningsunderlag och beställning. Det andra är att vara ett led i att utveckla verksamheten.

Metoder för uppföljning

Följande metoder används för uppföljning av verksamheter:

  • Uppföljningsmöten med utförare.
  • Årlig verksamhetsuppföljning. Består av följande:
    • enkät
    • brukarundersökning där brukare bedömer verksamheten
    • enhetsundersökning där enheten besvarar frågor som indikerar kvalitet
    • uppgiftsinsamling för kommunens kvalitet i korthet (KKIK).
  • Redovisning av synpunkter och klagomål samt rapporter om missförhållanden.
  • Biståndshandläggarnas uppföljning av brukarens individuella beslut.
  • Qusta, kvalitetsinstrument inom HSL/hälso- och sjukvård. I denna rapport redovisas resultat från samtliga punkter med undantag av handläggarnas uppföljning på brukarnivå. Rubrikerna i rapporten följer områden som varit i fokus för uppföljningarna.

Servicecenter
Besöksadress
Alceahuset, Hackstavägen 22, Åkersberga
Postadress
Österåkers kommun 184 86 Åkersberga
Öppettider
Måndag–torsdag: 8–17 Fredag: 8–16
servicecenter@osteraker.se
08-540 810 00
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betygsätt sidan med stjärnor. Fem stjärnor är det högsta betyget.