Gå till innehåll

Karttjänster ligger nere

Vi har problem med karttjänster på österåker.se. Leverantören arbetar på att lösa problemet så snart som möjligt. Se hur du påverkas och får hjälp här.

Österåkers kommuns logotype

Karttjänster ligger nere

Vi har problem med karttjänster på österåker.se. Leverantören arbetar på att lösa problemet så snart som möjligt. Se hur du påverkas och får hjälp här.

Provtagning av vatten från egen brunn

Bild men en äldre manuell vattenpump

Om du har en egen brunn är det du själv som ansvarar för att kontrollera vattnets kvalitet. Det gör du genom att regelbundet ta prover på dricksvattnet.

Livsmedelsverket rekommenderar att du tar prover på ditt vatten minst vart tredje år. Vattenkvaliteten kan förändras med tiden och även variera över året. Problemen kan finnas där även om det inte har varit några förändringar i smak, lukt eller färg. I en normal analys undersöks om vattnet innehåller bakterier eller andra mikroorganismer och om vattnets kemiska egenskaper gör det lämpligt som dricksvatten.

Här finns mer information om provtagning och vad det innebär att ha en egen brunn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En så kallad normal analys passar för de flesta brunnar eller andra små dricksvattenanläggningar. I en normal analys ingår mikrobiologiska, kemiska och fysikaliska analysparametrar vilket ger en bra bild av vattenkvaliteten. Om du har en borrad brunn bör du även analysera radon. För att göra en normal analys ska du välja någon av nedan analyspaket.

  • Komplett analyspaket för borrad brunn (radon ingår)
  • Komplett analyspaket för grävd brunn

Om du misstänker att det finns föroreningar i dricksvattnet kan analysen behöva utökas. Detta gäller till exempel om brunnen ligger nära eller på en plats där det tidigare funnits miljöfarlig verksamhet. Exempel på miljöfarliga verksamheter är: verkstäder för lackering, målning eller ytbehandling av metaller, kemtvättar, bensinmackar, båtvarv, handelsträdgårdar och gjuterier. Kontakta i så fall Eurofins eller miljö- och hälsoskyddsavdelningen för rådgivning.

Om brunnen ligger på en plats eller nära en plats där det brunnit någon gång under perioden år 1960 fram till idag eller om det finns en pågående eller nedlagd soptipp i närområdet bör du kontrollera om du har PFAS i ditt dricksvatten.

När du tar PFAS-provet, se till att inte förorena det. Ha inte på dig kläder som är impregnerade eller gjorda av fleece. Dessa material kan avge damm som innehåller PFAS.

Österåkers kommun har ett avtal med Eurofins och erbjuder rabatterade priser för brunnsvattenanalyser för brunnar belägna i Österåkers kommun.

Prislista 2025 , 140.9 kB, öppnas i nytt fönster.

De rabatterade priserna förutsätter att du själv hämtar flaskorna vid något av kommunens utlämningsställen alternativt beställer via Eurofins webbshopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Det är viktigt att du använder Österåkers kommuns följesedel för att få rätt pris. Efter att du har lämnat in dina prover tar det cirka 2 veckor att få provresultaten. Du får resultaten skickade till den e-postadress du angivit.

Vi rekomenderar att du beställer ditt provkit via Eurofins webbshop. I webbshopen betalar du direkt samt väljer vilket postombud som du vill hämta ditt provkit på

För dig som föredrar att hämta ett provkit på något av kommunens utlämningsställen och betala för ditt prov via efterskottsfaktura så är du välkommen att hämta ditt provkit på nedan angivna utlämingsställen

  • Åkersberga- Alceahuset på Hackstavägen 22
  • Ljusterö- Tempobutiken på torget
  • Ingmarsö- kontakta Lotta på Wetaplast AB

Ta proverna samma dag som du ska lämna in ditt prov enligt instruktioner på följesedeln. För provtagning av brunnsvatten se även Eurofins instruktionsfilm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lämna in ditt prov i Åkersberga i Alceahuset på måndagar före klockan 12:00.
Under perioden juni, juli och augusti kan du även lämna in ditt prov på torsdagar före kl.12:00.

Alternativt lämna ditt prov till någon av Eurofins inlämningsställen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Under 2025 kan du inte lämna in ditt prov i Alceahuset följande datum

  • Måndag 21 april, annandag påsk
  • Torsdag 1 maj, helgdag
  • Torsdag 29 maj, kristihimmelsfärdsdag

Provsvaret kommer normalt inom 14 dagar till den mailadress du uppgett. Om du inte fått ditt svar efter 14 dagar kan du höra av dig till Eurofins för att få besked om när de förväntas vara klara med analysen. Du når Eurofins på 010- 490 81 10

  • Tjänligt innebär att vattnet håller en bra och lämplig kvalité för att användas som dricksvatten och andra hushållsändamål.
  • Tjänligt med anmärkning innebär att vattnet har en något avvikande sammansättning men innebär normalt sett inte någon direkt risk för hälsan. Riktvärden för tjänligt med anmärkning kan vara hälsomässigt, estetiskt eller tekniskt grundade.
  • Otjänligt innebär att vattnet inte bör användas till dryck eller matlagning eftersom det finns hälsorisker. För vissa parametrar, i de flesta fall estetiska och tekniska, finns ingen gräns för otjänligt.

På Livsmedelsverkets hemsida kan du tolka ditt resultat på de olika analysparametrarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du har frågor om ditt resultat ska du i första hand kontakta Eurofins på 010- 490 81 10

Som fastighetsägare, brunnsägare eller ägarförening har du ansvar för att säkerställa god vattenkvalitet. Kommunen kan inte rekommendera leverantörer eller tillverkare av vattenreningslösningar, eftersom kommunen ska vara en oberoende rådgivare. En helhetsbedömning av problemet är viktig.

Om du har mikrobiologiska problem kan det ibland vara bättre att lösa den bakomliggande orsaken istället för att installera ett filter. Otätheter i brunnen kan till exempel leda till att ytvatten kommer in och orsakar problem. Om du har problem med oönskade kemiska ämnen kan det vara nödvändigt att lösa tekniska problem innan du installerar ett filter.

När du ska välja filterleverantör, bör du jämföra offerter från flera olika leverantörer. Skicka med ditt analysprotokoll när du begär offerter. Det hjälper till att utvärdera de tekniska och kemiska problem som behöver lösas.

Innan du köper en filterlösning, bör du alltid be om referenser från andra kunder som har haft liknande problem. Begär också en funktionsgaranti. Det är rimligt att förvänta sig att vattnet blir tjänligt och att installationen av filtret inte orsakar nya tekniska problem. Kontrollera dricksvattnet igen efter att filtren har installerats för att säkerställa att problemen är lösta.

Om du installerar ett filter eller sanerar en enskild brunn på din egen fastighet, kan du normalt göra ett så kallat rot-avdrag för arbetskostnaden. Om arbetet utförs på mark som ägs av en samfällighet, kan du inte göra ett rot-avdrag. Detta gäller också om arbetet utförs på mark som nyttjas med servitut. Du kan få mer information om rot-avdrag från Skatteverket.

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?