Adresser och namnsättning

En korrekt och tydlig adress är en förutsättning för att räddningstjänst, taxi och andra besökare ska hitta till rätt plats. Som ansvarig fastighetsägare kan du underlätta genom att skylta upp adressnumret på huset, brevlådan eller vid infartsvägen.

I Sverige är det kommunerna som bestämmer gatunamn och adresser, enligt lagen för lägenhetsregister. Kommunen överför adressuppgifterna till ett register hos Lantmäteriet, som i sin tur sprider adresserna vidare i samhället.

-Postnord ansvarar för postnummer och postort, samt placering av postlådor.
-Skatteverket ansvarar för folkbokföring och flyttanmälan.
-Svensk adressändring svarar på frågor om eftersändning m.m.

Österåkers kommun sätter adresser enligt Svensk standard och enligt de riktlinjer som Lantmäteriet har tagit fram. Bland annat ska numreringen vara stigande i vägens riktning med jämna nummer på höger sida och udda nummer på vänster sida. När en fastighet avstyckas och det inte finns lediga nummer tilldelas ett littera till adressen.

Ny eller ändrad adress?

När en ny eller ändrad adress blir fastställd och registrerad av kommunen, skickas en bekräftelse till fastighetsägaren. Fastighetsägaren ser till att numrera huset eller brevlådan och ser också till att informera sin närmaste omgivning samt eventuella hyresgäster.

Vem ansvarar för skyltning?

Väghållare ansvarar för att vägar blir skyltade. Om infart till enskild väg från kommunal gata finns ansvarar kommunen för skyltningen där.

Österåkers kommun använder skyltar med svart text på vit botten. Texten ska finnas på båda sidor av skylten och ska inte innehålla förkortningar. Kommunen kan vara behjälplig vid beställning av nya gatunamnsskyltar.

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betygsätt sidan med stjärnor. Fem stjärnor är det högsta betyget.