Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Så här går det till

Så här går det till när du sökt bidrag för bostadsanpassning.

Utredning och beslut

När din ansökan är komplett utreder handläggaren ditt ärende, ibland gör vi då ett hembesök. Därefter fattas beslut utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag (SFS 2018:222). Bidragsbeloppet motsvarar en skälig kostnad för de sökta åtgärderna.

Du får alltid ett skriftligt beslut på de åtgärder som beviljas. Beslutet skickas per post eller digitalt. För att kunna få beslutet digitalt måste du vara ansluten till en digital brevlåda som är godkänd för tjänsten Mina Meddelanden, valbara alternativ är Billo, Kivra och Min myndighetspost. Din digitala brevlåda öppnar och läser du med hjälp av din e-legitimation, t ex ditt BankID, vilket innebär att det är säkert att skicka känslig information till skillnad från vanlig e-post.

Beställning av åtgärd

När du fått beslut om bostadsanpassningsbidrag bestämmer du själv vilken hantverkare som du vill anlita och beställer dina åtgärder. Arbetet och anpassningen ska utföras fackmässigt och följa gällande regelverk. Företaget ska inneha en F-skattesedel. Det är konsumentlagstiftningen som gäller mellan dig och entreprenören, oberoende av vem som gör beställningen.

Faktura och bidrag

Fakturan från hantverkaren skickas till dig som beställare. Det är du själv som godkänner och betalar fakturan. Efter att du skickat en kopia på fakturan till kommunen betalas bidraget ut. Vid större anpassningar gör handläggaren en uppföljning och hembesök innan bidraget betalas ut.

Överklagan

Om bidrag inte beviljas får du ett skriftligt beslut om avslag på hela eller delar av din ansökan. Är du inte nöjd med beslutet kan du överklaga. Din överklagan ska komma in till kommunen inom tre veckor från det att du tog emot beslutet. Handläggaren gör därefter en omprövning av ärendet. Kvarstår beslutet skickas handlingarna vidare till Förvaltningsrätten för prövning.

När du fått bostadsanpassningsbidrag

Du äger din bostadsanpassning, vilket innebär att du själv får stå för reparationer, service och underhåll. Undantag görs dock för teknisk avancerad utrustning som anskaffats med stöd av bostadsanpassningsbidrag, för dessa kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag för reparationer och service. Detta gäller exempelvis hissar, dörrautomatik och spol- och torktoaletter.

När du byter bostad

Om du vill köpa eller byta bostad är möjligheten att få bostadsanpassningsbidrag begränsad. När du byter bostad förväntas du välja en bostad som är lämplig för dig med hänsyn till din funktionsnedsättning och som inte kräver större anpassningar.

Om behovet upphör

Om behovet av anpassningen upphör har fastighetsägare för hyresrätter möjlighet att ansöka om återställningsbidrag. I bostadsrätter finns möjligheten för bostadsrättsföreningen att ansöka om återställningsbidrag för anpassningar som genomförts utanför lägenheten. Bostadsrättsinnehavare som fått anpassning inne i lägenheten samt villaägare får själva bekosta återställningen och demontering. Ansökan om återställningsbidrag görs som en separat ansökan till kommunen.

Servicecenter
Besöksadress
Alceahuset, Hackstavägen 22, Åkersberga
Postadress
Österåkers kommun 184 86 Åkersberga
Öppettider
Måndag–torsdag: 8–17 Fredag: 8–16
servicecenter@osteraker.se
08-540 810 00
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?