Avfallsföreskrifter
Avfallsföreskrifterna och avfallsplanen utgör kommunens renhållningsordning och beslutas av Kommunfullmäktige.
Varje kommun ska i enlighet med miljöbalkens 15 kap 41 § ha en renhållningsordning som beskriver hur avfallshanteringen ska gå till. Avfallsplanen antogs av kommunfullmäktige i december 2020. Avfallsföreskrifterna antogs av kommunfullmäktige i december 2022.
Föreskrifterna reglerar hur avfallshämtningen är organiserad och vilka krav som ställs på fastighetsägaren när det gäller sortering, hämtställen med mera.
Nya avfallsföreskrifter
Kommunen har tagit fram nya avfallsföreskrifter som kommer att börja gälla den 1 augusti 2024. Orsaken till att nya föreskrifter har tagits fram är att det har införts ändringar i Avfallsförordningen (2020:614). Det gäller bland annat krav på insamling av matavfall, utsortering och insamling av förpackningsavfall, hantering av bygg- och rivningsavfall från hushållen samt även krav på förbättrad arbetsmiljö.
Nyheter i föreskrifterna
I de nya avfallsföreskrifterna är vissa begrepp ändrade och regler kring hämtning av avfall i skärgården har blivit tydligare. För att möjliggöra insamling av matavfall ska insamling normalt ske från gemensamma platser. Om fastighetsägare och Roslagsvatten inte kommer överens finns möjlighet för tekniska nämnden att anvisa plats för hämtning. Kraven på framkomlighet och vägarnas bärighet och bredd har också förtydligats.
Här kan du ta del av föreskrifterna
Ta del av avfallsföreskrifterna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Betygsätt sidan med stjärnor. Fem stjärnor är det högsta betyget.