Oro för barn
Är du orolig för att ett barn far illa ska du kontakta socialtjänsten. Din anmälan kan göra att barnet får hjälp i tid. Om du är osäker på om du ska göra en anmälan kan du prata med en socialsekreterare utan att nämna vilket barn det gäller.
Kontakt
Telefon: 08-540 812 56
E-post: socialnamnden@osteraker.se
Postadress för orosanmälan: Box 13, 184 21 Åkersberga
Ordinarie telefontider
- Måndag kl. 8.30–16.30
- Tisdag kl. 13–16.30
- Onsdag kl. 8.30–16.30
- Torsdag kl. 8.30–9, 10–12 och 13–16.30
- Fredag kl. 8.30–16.00
Lunchstängt varje dag kl. 12–13
Anmäl via e-tjänst eller via telefon
För att din anmälan ska kunna hanteras på ett säkert sätt ska du göra din anmälan via e-tjänsten eller via telefon. Undvik e-post och använd inte säker mejl.
Anmäla som privatperson
I socialtjänstlagen står det att var och en som får veta något som kan innebära att ett barn behöver skydd bör anmäla det till socialnämnden.
Anmäla som yrkesverksam
Om du arbetar med barn och ungdomar har du en skyldighet att anmäla sådana förhållanden.
Vad händer efter en anmälan?
När socialtjänsten får en anmälan bedömer vi om barnet behöver akut hjälp. Denna bedömning görs alltid så snabbt som möjligt. Socialtjänsten pratar med barnet och vårdnadshavare för att förstå situationen. Ibland behövs mer information, och då kan en utredning startas för att se vilket stöd barnet och familjen kan behöva. Socialtjänsten försöker alltid arbeta tillsammans med familjen och personer runt barnet för att hitta bra lösningar.
Vi har tystnadsplikt
All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt och får inte lämna ut uppgifter till obehöriga.