Ekonomiskt bistånd
Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd och se vad du behöver skicka in. Du får också veta vad som händer efter att du ansökt och hur vi bedömer din situation.
Ansök om ekonomiskt bistånd
Du ansöker via e-tjänsten. Logga in med bank-id och följ stegen. Om du inte kan använda e-tjänsten kan du ringa mottagningen under telefontiden. Du kan också ringa om du har andra frågor.
Telefonnummer: 08-540 812 20
Ordinarie telefontider
- Måndag kl. 13–14
- Tisdag kl. 9–10
- Onsdag kl. 13–14
- Torsdag kl. 9–10
- Fredag kl. 9–10
Avvikelser
- 5 december: Stängt
- 11 december: Telefontid klockan 13–14 i stället för 9–10
Mottagningstider 2026
Telefonmottagningen har öppet måndag till fredag kl 9.00 till 10.00.
Följande dagar är telefontiden inställd:
- 4 mars 2026
- 22 april 2026
- 21 oktober 2026
- 5 november 2026
Första gången du ansöker
När du ansöker första gången, eller om du inte har någon pågående kontakt med oss behöver du skicka in handlingar som visar hur din ekonomi ser ut. Du behöver skicka in:
- Kontoöversikt och kontoutdrag för tre månader, (gäller även barns konton)
- Hyreskontrakt och hyresavi
- Din senaste inkomstdeklaration eller kontroll och inkomstuppgifter från Skatteverket
- Underlag som visar inkomster och utgifter
- Uppgifter om alla dina tillgångar så som pengar, fonder, aktier
- Arbetsförmedlingens aktivitetsrapport som visar vilka jobb du söker och vilka aktiviteter du deltar i
- Läkarintyg om du är sjukskriven
- Underlag om föräldrapenning och ansökan om förskoleplats
- Beslut från annan kommun om du har fått ekonomiskt stöd där
Vi kan komma att begära fler handlingar beroende på situation.
Efter att du ansökt
När du har skickat in din ansökan kontaktar vi dig och bokar ett möte. Vi försöker kontakta dig inom fem arbetsdagar.
På mötet går vi igenom din ekonomi och din situation. Du får berätta vad som påverkar din möjlighet att arbeta eller studera. Efter det gör vi en plan tillsammans.
Planen visar vad du behöver göra varje månad för att ha rätt till ekonomiskt bistånd. Det kan vara att:
- söka arbete
- vara inskriven hos Arbetsförmedlingen och delta i deras aktiviteter
- delta i aktiviteter som hjälper dig närmare arbete
- ha kontakt med läkare om du inte kan arbeta på grund av sjukdom
Frågor och svar
Det finns en särskild riksnorm som bestäms av regeringen och som ligger till grund för beräkningen av grundläggande kostnader. Rätten till ekonomiskt bistånd gäller också skäliga kostnader. Läs mer om vad som ingår här under.
Du kan göra en egen provberäkning på Socialstyrelsens webbplats
Länk till annan webbplats.
- mat
- kläder och skor
- lek och fritid
- barn- och ungdomsförsäkring
- förbrukningsvaror
- hälsa och hygien
- dagstidning, telefon
Skäliga kostnader är kostnader som räknas som nödvändiga i din vardag. Det är sådant som de flesta behöver för att kunna bo, leva och arbeta. Det kan till exempel vara:
- boende
- hushållsel
- arbetsresor
- grundläggande hemförsäkring
- läkarvård inom högkostnadsskydd
- akut eller nödvändig tandvård
- medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa
- bredband
Om du får avslag får du ett beslut där vi förklarar varför. Fråga gärna din socialsekreterare om något är oklart.
Överklaga beslut
Du kan alltid överklaga ett beslut som du inte är nöjd med. Så överklagar du:
- Skriv varför du tycker att beslutet är fel
- Lämna överklagan till socialförvaltningen
- Vi går igenom överklagan igen eller skickar den vidare till domstol
Om du behöver hjälp att skriva överklagan kan din socialsekreterare hjälpa dig.
