Vanliga frågor om felanmälan
Frågor och svar om att felanmäla via webben eller appen
Vid akut nödsituation med fara för liv, egendom eller miljö ringer du alltid 112 – oavsett tid på dygnet!
Hur fungerar felanmälan?
Nej!
Om du har ett akut ärende, se till att det går till en specifik person. Detta är viktigt eftersom akuta ärenden kan innebära risk för person- eller egendomsskador. Dessa ärenden kräver omedelbar uppmärksamhet.
Felanmälningar hanteras under kontorstid. De är inte kopplade till någon jour.
Din anmälan går oftast direkt till rätt entreprenör. Detta gäller om det handlar om kommunens mark eller anläggning.
Vi hjälper dig gärna om du har svårt att hitta rätt kategori för din anmälan. Om du anmäler ett fel eller en synpunkt och inte vet var den passar bäst, lägg den där du tror att den hör hemma. Vi tar sedan hand om att sortera ditt ärende rätt i vårt system. På så sätt ser vi till att rätt person tar hand om ditt ärende.
Ditt ärende kan ta lite extra tid att behandla. Anledningen är att vi manuellt flyttar det till rätt person eller entreprenör i systemet.
Det blir inte alltid lättare att hitta rätt kategori om det är för många att välja på. Vi har därför valt att ha lite färre kategorier som ska passa in på flera typer av ärenden.
Ärenden kan vara avslutade av olika anledningar. Har du angett att du vill ha återkoppling via e-post eller sms, så bör du ha fått besked om varför ett ärende har avslutats.
Har du inte begärt återkoppling, så har vi inte kunnat meddela varför ärendet har avslutats.
Det kan röra sig om att felet inte finns på kommunal mark eller anläggning, utan tillhör en vägförening, Trafikverket, Eon eller någon annan ansvarig.
Vi tar hand om enkla fel i den ordning de kommer in.
Om du rapporterar ett problem som kräver mer omfattande åtgärder, kan det ta längre tid. Detta gäller även för önskemål om åtgärder som inte är akuta, till exempel att ta ner ett träd eller installera ny belysning. Att rapportera samma ärende flera gånger påskyndar inte processen. Istället kan det öka belastningen och faktiskt försena åtgärden
Du kan underlätta vårt arbete genom att följa ett ärende som har anmälts av någon annan istället för att anmäla ärendet på nytt.
Klicka på ikonen på kartan och fyll i dina kontaktuppgifter, då får du återkoppling när ärendet har avslutats.

Klicka på ikonen för att få upp rutan "Återkoppla till mig"
Vem ska åtgärda felet
Byt kartbild
Du kan enkelt ändra kartbilden både i appen och på webben. I övre högra hörnet på kartan hittar du en dropdown-meny. Därifrån väljer du alternativet "kommunal drift mark och väg".

I kartans övre högra hörn kan du byta kartlager
Rosa kartan - Kommunal drift mark och anläggning
Kommunens driftsytor och vägar syns tydligt på kartan, tack vare en skarp rosa färg. Denna färg markerar alltså dessa områden i Österåkers kommun. Dessutom kan du se gula flaggor på kartan. Dessa flaggor pekar ut var kommunens lek- och aktivitetsparker finns.
- Tyvärr har vi på kommunen ingen möjlighet att skicka ditt ärende vidare. Du bör själv försöka kontakta rätt företag eller förening.
- Vi kan inte garantera att åtgärden blir utförd.
- Vi har inte rätt att utföra åtgärder på någon annans fastighet eller anläggning.
- Skickar in ett ärende till oss som vi inte kan behandla, får du ett automatiskt svar om detta
Har du ärenden som rör vägföreningar, samfälligheter, EON, SL, Roslagsvatten, Armada eller liknande, bör du kontakta dem direkt
Vägförening, samfällighet & fastighetsägare: ansvarar för sina vägar och områden.
Trafikverket: ansvarar för väg 276 och huvudvägar på Ljusterö.
Kontaktinformation hos Trafikverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Armada: Sköter skolor och skolområden, och sina bostadsområden.
Till Armada Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SL: Anmäla skadegörelse av busskurer, busstationen, tågperongen, banvallar
SL Kundservice Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Eon: strömavbrott, transformatorstationer
Till Eon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Roslagsvatten: avfall, vatten och avlopp
Kontaktinformation hos Roslagsvatten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skanova Nätcenter: telekablar, -ledningar och -skåp.
Kontaktinformation hos Skanova Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Åkersberga Centrum:
Kontakt via centrums webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Återkoppling och svar
Du bestämmer själv om du vill begära återkoppling och om du vill lämna dina kontaktuppgifter. När du gör det via sms eller e-post, sker det på frivillig basis.
- Ett automatiskt svar skapas när ditt ärende registreras i systemet. Ett liknande svar skapas också när ditt ärende avslutas.
- Om ditt ärende behöver mer information, eller om något behöver förtydligas, kommer du att få ytterligare kommunikation. Det kan komma från en entreprenör eller handläggare.
Vi har stängt ärendet i vårt system. Det innebär att entreprenören som ansvarar för felet ska ha åtgärdat det. Har det inte kunnat åtgärdas har en återkoppling om detta skickats.
Ibland kan det dock hända att felet ligger hos en annan väghållare eller anläggning. I dessa fall har vi inte befogenhet att lösa problemet. Vi kan inte heller skicka ärendet vidare till rätt instans. För mer information om vem som ska åtgärda felet, se rubriken "Vem ska åtgärda felet".
Vi skulle verkligen uppskatta att kunna svara på alla med personliga brev. Tyvärr är det en utmaning att hinna med det.
Vårt fokus, tillsammans med entreprenörerna, är att lösa så många felanmälningar som möjligt inom avtalad tid. Det innebär att vi ofta skickar automatiska svar när vi tar emot och avslutar ärenden. Detta gäller särskilt för rutinärenden, det vill säga åtgärder som ingår i de vanliga entreprenörsavtalen.
När ett ärende kräver ytterligare förklaring eller ett specifikt svar, ger vi personlig återkoppling.
De personuppgifter som du lämnar till Österåkers kommun kommer att behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen.