Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Förenklad delgivning

Österåkers kommuns miljö- och hälsoskyddsavdelning kan använda förenklad delgivning för att skicka beslut och handlingar som du ska ta del av (delges).

Vad är förenklad delgivning?

Att vara delgiven betyder att du enligt lag anses ha tagit emot ett brev oavsett om du har läst informationen eller inte. Vid förenklad delgivning behöver du inte skicka in något bevis på att handlingen har mottagits.

Om Österåkers kommun använder sig av förenklad delgivning i just ditt ärende så har du fått information om det. Handlingar kan skickas till dig med förenklad delgivning så länge som ärendet pågår.

Överklagas ärendet kan förenklad delgivning användas även i högre instanser.

För att vara säker på att du får handlingen skickar Österåkers kommun två brev till dig:

  1. Det första brevet innehåller handlingen som du ska delges.
  2. Nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande till dig om att det första brevet har skickats.

Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, måste du kontakta miljö- och hälsoskyddsavdelningen snarast.

Breven skickas till din senast kända adress. Om breven kommer i retur till kommunen skickas de till din folkbokföringsadress, om den inte redan har använts.

Miljö- och hälsoskyddsavdelningen skickar handlingen till din senaste kända e-postadress.

Du får inte ett kontrollmeddelande om handlingen skickas med e-post.

När du räknas som delgiven

Du är delgiven (det vill säga anses ha tagit del av beslutet) två veckor efter att det första brevet skickades till dig. Datumet som det första brevet skickades framgår av kontrollmeddelandets (andra brevets) text.

Tider för till exempel rätten att överklaga räknas från dagen du är delgiven (två veckor efter det första brevet skickades).

Ett exempel

  • 1 mars - Första brevet med handlingen som ska delges skickas.
  • 2 mars - Kontrollmeddelandet (andra brevet) skickas till dig nästa arbetsdag, till samma adress
  • 15 mars - Du är delgiven. Tider, till exempel för att överklaga räknas från denna dag.

Att tänka på vid ett pågående ärende

  • Du måste meddela miljö- och hälsoskyddsavdelningen om du byter adress. Det gäller både post- och e-postadress.
  • Kontrollera din post eller e-post regelbundet, helst varje vecka. Då kan du vara säker på att du inte missar något viktigt, som till exempel att överklaga. Meddela miljö- och hälsoskyddsavdelningen om du inte kan göra det, till exempel på grund av en semesterresa.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?