Österåkers kommuns logotype

Insamling av uppgifter för livsmedelsföretag – underlag för livsmedelskontroller

En man sitter på en restaurang med en paellapanna framför sig toppad med en stor räka.

Från och med år 2024 använder kommunen ett nytt sätt för att räkna ut hur mycket kontroll din verksamhet ska få. Livsmedelsverket och alla kommuner i Sverige ska följa nya regler från den 1 januari 2024. Detta innebär att alla livsmedelsföretag behöver lämna in nya uppgifter och klassas om under 2023 för att följa de nya reglerna.

Varför införs nya regler?

De nya reglerna är anpassade för att styra kontrollen dit den är mest effektiv. Reglerna tar hänsyn till kända risker kopplade till varor och verksamheter samt syftar till att ge tydligare information och undvika att vilseleda konsumenter. Det betyder att det blir mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister. Exempelvis kommer grossister att få mer kontroll än butiker för att upptäcka brister så tidigt som möjligt i livsmedelskedjan.

Reglerna gör även riskklassningen och kontrollen mer enhetlig, träffsäker och rättssäker i landets alla kommuner. En enhetlig bedömning av kontrollbehovet, innebär exempelvis att restauranger i en kedja som verkar i flera olika kommuner kommer att riskklassas och kontrolleras på samma sätt oavsett var i landet de ligger.

När och hur går det till?

  • Du behöver inte göra något nu, vi hör av oss när det är dags för ditt företag att lämna uppgifter för att klassa om verksamheten till de nya reglerna.
  • Du lämnar enklast uppgifterna som vi behöver genom att använda den e-tjänst för omklassning som tagits fram tillsammans med Livsmedelsverket.
  • Vi uppskattar att det tar ca 20 minuter för dig att lämna uppgifterna via e-tjänsten.

Förbered detta innan du påbörjar rapporteringen (e-tjänsten)

  • Har du en certifiering? Vissa standarder gör att verksamheten inte behöver lika många kontroller. Ta reda på vilka aktuella certifieringar du har för din verksamhet.
  • Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är produktionsvolym (exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel) och antal sysselsatta/årsarbetskrafter i verksamheten.

Vilka uppgifter behöver du som livsmedelsföretagare lämna?

På grund av de nya reglerna behöver du som livsmedelsföretagare lämna nya uppgifter om din verksamhet utifrån följande fyra delar:

  1. Huvudsaklig inriktning handlar om hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel det handlar om.
  2. Aktiviteter som sker i verksamheten, alltså vad livsmedelsföretaget gör.
  3. Om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler
  4. Verksamhetens omfattning (avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, det kan exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.)

Kostar det något?

Det kostar inget att lämna nya uppgifter, men du betalar för handläggning av riskklassningsbeslutet. Avgiften tas ut i samband med ditt nästa kontrollbesök.

Om e-tjänsten

E-tjänsten har flera fördelar:

  • Det blir enklare för dig som företagare att lämna uppgifter. Via e-tjänsten kan du lämna uppgifterna digitalt via din dator eller mobiltelefon i stället för via pappersblankett.
  • Du som företagare behöver inte fylla i lika många uppgifter som tidigare. Information som du redan har lämnat till Bolagsverket, Skatteverket m.fl. angående verksamheten är redan ifylld i e-tjänsten. Se mer under rubriken Tjänsten återanvänder uppgifter.
  • Kontrollen blir mer transparent. När du som företagare har lämnat uppgifter i e-tjänsten får du en preliminär bedömning om antalet kontrolltillfällen för de närmaste fem åren.

Tjänsten återanvänder uppgifter

E-tjänsten är kopplad till Bolagsverket. Information om ditt företag kommer därför att vara ifylld på förhand i e-tjänsten beroende på om du är firmatecknare eller ej. Text inom [markering uppdateras av varje kommun] beroende på vilken tjänst som erbjuds, dvs. om det är integrerad eller icke-integrerad tjänst.

För till exempel stiftelser och privatpersoner finns ingen koppling mot Bolagsverket, då behöver du fylla i alla företagsuppgifter i tjänsten. E-tjänsten är kopplad till kommunens register över livsmedelsverksamheter. Denna information är också förifylld och du kan samtidigt uppdatera dina kontaktuppgifter direkt i e-tjänsten.

Vad kan du göra i e-tjänsten?

Idag kan du endast lämna uppgifter för att få din verksamhet omklassad till de nya reglerna. Framöver kommer ytterligare funktioner som gör det möjligt att dels anmäla registrering av nytt företag enligt de nya reglerna, samt att meddela ändringar i verksamheten. Exempel på ändringar är ägarbyten, ökad produktion eller produktion av nya typer av produkter.

Vem kan använda tjänsten?

  • Du som firmatecknare kan lämna uppgifterna och fylla i e-tjänsten själv.
  • Du som representerar verksamheten men inte är firmatecknare kan också använda tjänsten.
  • Både firmatecknare och annan representant behöver e-legitimation för att logga in i tjänsten.

( Länk till e-tjänsten publiceras inom kort )

Mer information

Du kan läsa mer om den nya modellen för riskklassning hos Livsmedelsverket:

Riskklassning av anläggningar och verksamheter från och med 2024 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan läsa mer om förändringarna i reglerna för planering av kontrollen hos Livsmedelsverket:

Riskklassningsmodellen - så räknas mängden kontroll ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Efterhandsdebitering

Från och med 1 januari 2024 betalar du efter att vi kontrollerat din livsmedelsverksamhet, så kallad efterhandsdebitering.
Du betalar timtaxa för kontrollen
Den avgift du betalar grundar sig på den tid som kontrollen tar samt för- och efterarbete, som exempelvis:

  • förberedelse inför kontrollen
  • kontroll på plats/distans/kontoret
  • granskning av inkomna uppgifter och handlingar
  • administrativ tid
  • provtagning och bedömning av analysresultat
  • bedömning av kontrollresultat
  • skriva kontrollrapport och beslut
  • befogade klagomål/matförgiftningar

Det är kommunfullmäktige som beslutar om timtaxan för livsmedelskontroller. Taxan justeras varje år i enlighet med konsumentprisindex (KPI).

Ny förordning infördes 2021

Bakgrunden till förändringen är att Sverige 2021 fick en ny förordning (SFS 2021:176) som bland annat reglerar hur myndigheter ska ta betalt för livsmedelskontroller.
Du kan läsa mer om förordningen hos Riksdagen:

Förordning (2021:176) om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel och vissa jordbruksprodukter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betygsätt sidan med stjärnor. Fem stjärnor är det högsta betyget.