Österåkers kommuns logotype

Att arbeta som personlig assistent

Österåker är vår hemort och här har vi arbetat med personlig assistans i många år. Vi är en kommunal verksamhet med stora möjligheter att arbeta flexibelt.

Att arbeta som personlig assistent innebär att stödja och hjälpa en person, en kund, som har en större funktionsnedsättning. Med hjälp av dig som assistent ska kunden kunna leva det liv som han eller hon själv vill leva.

Vad en personlig assistent gör

Arbetsuppgifterna varierar och kan till exempel innefatta hjälp vid måltider, hygien, att klä sig eller att hjälpa till med samhällskontakter och sköta hemmet.

Som personlig assistent är du med i kundens vardag. Du fungerar som kundens "armar och ben" och utför saker på det sätt som han eller hon önskar.

Många personliga assistenter upplever en tillfredsställelse i att få tid att göra ett grundligt arbete. Det ger en känsla av glädje att se resultatet som följd, nämligen nöjda kunder.

Viktiga egenskaper hos dig som personlig assistent

För att vara en bra personlig assistent krävs egenskaper som lyhördhet och flexibilitet. Yrket blir personligt och nära.

En grundförutsättning för en hållbar och välfungerande relation mellan dig som assistent och kunden, är att relationen bygger på integritet, tillit och respekt.

Du som personlig assistent ska arbeta utifrån kundens fokus. Anställningen handlar dock alltid om ett ömsesidigt val mellan kunden och dig.

Personlig assistent i Österåkers kommun

Personliga assistenter anställda i Österåkers kommun arbetar enligt kollektivavtal, Huvudöverenskommelse (HÖK).

Vi vill att yrket personlig assistent ska vara ett attraktivt yrke där man utvecklas och vill vara kvar.

Publicerad:
Senast uppdaterad: