Gå till innehåll
Undermeny

Inloggning och signering med e-legitimation

För flera av Österåkers kommuns e-tjänster krävs e-legitimation när du skickar in en ansökan, anmälan eller annat ärende till oss. När du loggar in med e-legitimation hämtas dina personuppgifter automatiskt från folkbokföringen, Skatteverket. Våra e-tjänster tillåter inloggning och digital signering med hjälp av BankID, Mobilt BankID och Freja eID Plus.

Skaffa BankID och Mobilt BankID

För att kunna skaffa BankID och Mobilt BankID ska du

  • ha svenskt personnummer och
  • vara kund hos någon av de banker som ger ut BankID och Mobilt BankID.

På BankIDs webbplats kan du läsa om hur du skaffar BankID och Mobilt BankID. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skaffa Freja eID Plus

För att skaffa Freja eID Plus ska du göra följande:

  1. Installera Freja-appen på din mobiltelefon.
  2. Registrera dig genom att bekräfta din identitet med en ID-handling i appen.
  3. Gå till ett godkänt ATG-ombud. Ta med mobilen och den ID-handling du använde vid registreringen.

Du behöver inte ha något bankkonto eller svenskt personnummer för att kunna skaffa Freja eID Plus. Har du inte personnummer behöver du dock ha ett styrkt samordningsnummer.

Läs mer om Freja eID Plus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Saknar du e-legitimation?

Om du inte är kund i en internetbank kan du ladda ner en e-legitimation från Telia.

Beställ Telias e-legitimation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad:
Senast uppdaterad: