Österåkers kommuns logotype

Knopen

Knopen är en daglig verksamhet som ligger i centrala Åkersberga. Vi erbjuder dig ett brett urval av arbeten och aktiviteter i samarbete med en kunnig personalgrupp.

Verksamhetens mål och speciella inriktning

Verksamheten är förlagd både inne på Knopen och ute i samhället. Vi är flexibla och utformar arbetsuppgifter för att passa dina behov och önskemål. I en trevlig och tillåtande atmosfär ger vi dig möjlighet att utvecklas i din takt med vårt stöd.

Du kan arbeta hos oss om du har en funktionsnedsättning och har rätt till insatser enligt LSS. På Knopen erbjuder vi dig olika typer av arbeten. Vi har ett snickeri, skapande verksamhet och monteringsarbete. Utöver vår inre verksamhet har vi servicearbeten ute i kommunen. Varje vecka har vi någon form av rörelseaktivitet,
det kan till exempel vara att åka och bowla eller att promenera.

Knopen samarbetar med Nätets och Sågens dagliga verksamheter. Utefter dina önskemål och behov kan du förutom att vara på Knopen även ha en del av dina aktiviteter på Sågen eller Nätet.

Vi följer Socialstyrelsens regler och föreskrifter om dokumentation. Det innebär bland annat att vi tillsammans med dig upprättar en genomförandeplan. I planen beskrivs dina aktiviteter, vilket stöd du önskar och behöver samt hur stödet ska utföras.

Personalens utbildning och kompetens

Vår personal har bred kompetens och lång erfarenhet av funktionshinderområdet. Flera i personalgruppen har extra kunskaper om autismspektrumtillstånd. Personalen är viktig och ges möjlighet till utbildning och utveckling.

Kontinuitet och kvalitetsarbete

Vårt mål är att skapa en trygg, meningsfull och stimulerande verksamhet för dig som arbetar hos oss. Verksamheten är under ständig utveckling för att passa dig som kommer hit. Vi arbetar utifrån gemensamma riktlinjer för bemötande.

Daglig verksamhet arbetar fortlöpande och systematiskt för att följa upp kvaliteten i verksamheten. Ledningssystemet omfattar verksamhetens alla delar och enhetscheferna arbetar kontinuerligt med att planera, leda, kontrollera, utvärdera och följa upp verksamheten i det molnbaserade verktyget Stratsys.

I Stratsys är processer kartlagda utifrån de krav och mål som finns i lagar och föreskrifter för att bedriva daglig verksamhet. Till processerna kopplas rutiner som beskriver ett bestämt tillvägagångssätt för hur processernas aktiviteter ska utföras. Verksamheten följer bland annat genom egenkontroller i Stratsys upp risker, avvikelser, synpunkter och klagomål för att ständigt förbättra kvaliteten i verksamheten.

Ge dina synpunkter, klagomål eller förslag

Du kan lämna din synpunkt genom att använda webbformuläret Klagomål, synpunkt eller förbättringsförslag.

Ansök om daglig verksamhet

Om du vill söka eller önska plats på någon av de kommunala dagliga verksamheterna behöver du först ha ett biståndsbeslut. Kontakta socialförvaltningen via servicecenter för mer information om hur en ansökan går till.

Kontakt för ansökan

Servicecenter
08-540 810 00

Kontakt enhetschef

peter.kjell@osteraker.se

Hitta hit

Smedbyvägen 2

184 32 Åkersberga

Visa på karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Knopen
Besöksadress
Smedbyvägen 2, 184 32 Åkersberga
Information
Peter Kjell, enhetschef, Karin Ek, samordnare 08-540 814 85 karin.ek@osteraker.se
Publicerad:
Senast uppdaterad: