Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Nytt pilotprojekt revolutionerar vardagen på Runö servicebostad

Två kvinnor sitter och tittar på sina mobiltelefoner i appen med varsin vy.

Dimen Sendi Forsberg arbetar på Runö gård och här besöker hon Matilda i hennes bostad.

Under våren 2023 ansökte Runö gård servicebostad om medel för införandet av en helt ny app i verksamheten. En app som hjälper de boende att planera och strukturera sin vardag samtidigt som personalen får ett värdefullt verktyg i sitt arbete. Pilotprojektet beviljades ekonomiskt stöd och när den nya appen började användas i verksamheten förändrades tillvaron för både de boende och medarbetarna.

Matilda är 25 år och lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Sen ett år tillbaka bor hon på Runö gård. Hon är en av de första som började använda appen som kallas för ”Boet”. I appen kan hon se vad som ska hända under dagen, klockslag och aktivitet. För personer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär det en stor trygghet att i förväg känna till schemat för dagen.

– Nu har jag bättre koll på min dag, det betyder mycket för mig! berättar Matilda, boende på Runö gård.

Dimen Sendi Forsberg arbetar som stödassistent vid servicebostäderna. Hon märker en stor skillnad i livskvalitet hos de boende sedan appen infördes:

Vi märker att våra boende har blivit mer självständiga och fått en förbättrad självkänsla. Stödet har bidragit till att de kan klara av mer på egen hand och växa som individer. Det finns checklistor i appen där de kan bocka av steg för steg när de genomfört något så som att duscha, laga mat eller klä på sig. De får hjälp med vad de ska göra och i vilken ordning men klarar ändå av uppgiften själva.

En självständigare tillvaro

Appen har två vyer – en för de boende och en för personalen. Det gör att personalen kan lägga in mer information om brukaren, aktiviteten och viktiga anteckningar samtidigt som brukaren får en renare och enklare vy. När en aktivitet är genomförd bockar de boende själva av händelsen och markerar som klar, något som också stärkt glädjen och självkänslan hos dem.
För de boende som har svårt att förstå text finns möjlighet att lägga in bildstöd i stället. Om den kommande aktiviteten är fika kan personalen publicera en bild på kanelbullar som tydligt visar för brukaren visuellt vad som ska hända.
De boende har också möjlighet att själva avgöra om de vill genomföra en inplanerad aktivitet eller inte genom att på egen hand kunna avboka händelsen i förväg.

– Vårt arbete har blivit så mycket smidigare och effektivare sen vi införde appen. Vi har alltid våra scheman och brukare med oss vart vi än går. Vi kan alltid nå dem och de kan alltid nå oss samtidigt som vi delar samma schema för dagen. Vår förhoppning är att fler verksamheter ska vilja följa efter och testa att använda appen Boet i sina verksamheter, säger Dimen Sendi Forsberg.

En närbild på en vy i appen.

Ett utvecklingsprojekt rätt i tiden

Pilotprojektet på Runö gård har beviljats ekonomiska medel från Österåkers kommuns ’Utvecklingssluss’, en instans som syftar till att skapa möjlighet för verksamheter att utveckla sina processer och på så vis förbättra kvaliteten för både invånare och medarbetare. I enlighet med Österåkers kommuns övergripande mål ska verksamheterna präglas av hög kvalitet, ständig utveckling och invånarnas delaktighet. Pilotprojektet på Runö gård har svarat väl upp mot dessa mål och förhoppningen är att fler verksamheter ska kunna dra nytta av de insikter som projektet bidragit till.

Läs mer om österåkers kommuns vision och övergripande mål.

Publicerad:
Senast uppdaterad: