Nu får du fakturor från Österåkers kommun via Kivra

Från den 2 januari 2026 börjar Österåkers kommun skicka fakturor digitalt via Kivra. Det gäller dig som redan har en digital brevlåda hos Kivra.
Kivra är en digital brevlåda som du når via deras hemsida eller en app. Det är ett enkelt och mer hållbart sätt att ta emot fakturor, för både miljön och plånboken.
Hur fungerar det?
- Har du e-faktura via banken? Då fungerar allt som vanligt.
- Har du autogiro? Då får du fakturan som pdf i Kivra i stället för på papper.
- Får du pappersfaktura i dag och har Kivra? Då kommer den i stället som en betalbar faktura i Kivra.
- Får du pappersfaktura i dag och inte har Kivra? Då fortsätter du få räkningar i pappersformat som vanligt.
Vill du inte ta emot kommunens fakturor i Kivra?
Om du inte vill ta emot kommunens fakturor i Kivra kan du ändra det i Kivras inställningar. I Kivras kundservice finns tydliga guider för hur du gör. Där kan du också se hur du kan dela din Kivra med till exempel en anhörig eller god man. Läs mer om den digitala brevlådan hos Kivra.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Påminnelser för obetalda fakturor skickas fortfarande som vanliga brev.
Har du frågor?
Kontakta ekonomi@osteraker.se
