Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Beslut vid Kommunstyrelsen den 24 november

En illustration av en beslutsklubba på grön bakgrund.

Här kan du läsa om några av de ärenden som behandlades vid Kommunstyrelsens sammanträde måndagen den 24 november.

Vid sammanträdet behandlades bland annat följande ärenden:

  • Österåkers kommun och samarbetet Stockholm Nordost ska lämna synpunkter på ett förslag från Region Stockholm till länsplan för regional transportinfrastruktur för åren 2026-2027. Samarbetet Stockholm Nordost lyfter bland annat fram behoven av ökad framkomlighet på Roslagsleden och E18, ytterligare satsningar på Roslagsbanan, ökad takt på planering och genomförande av projekt, samt fortsatt utredning av projekten Roslagsbanan till Arlanda och bytespunkt Danderyd. Österåkers kommun lyfter också fram behoven av en särskild pott för en levande skärgård och landsbygd, såsom gång- och cykelvägar, bryggor och annan grundläggande infrastruktur. Kommunen efterfrågar också utveckling av regionalt cykelstråk mellan Arninge och Vaxholm, samt att väg 276 får fyra filer mellan Margretelundsvägen och Söralidsvägen.
  • Österåkers kommun ska genom samarbete Stockholm Nordost lämna synpunkter på Trafikverkets förslag till en nationell plan för transportinfrastruktur för åren 2026-2037. Här lyfts bland annat vikten av att Roslagsbanan till Arlanda omfattas i det fortsatta arbetet för att stärka tillgängligheten till Arlanda, samt att åtgärderna för att hantera kapacitetsbristerna på Norrortsleden prioriteras. Detta eftersom Norrortsleden är en viktig länk mellan Europavägarna E4 och E18 och vidare mot Kapellskär.
  • För att minska vildsvinsstammen i Österåkers kommun ska synkroniserad vildsvinsjakt organiseras på Ljusterö, och vid behov i Åkersberga tätort. Röjning och gallring ska också göras av täta löv- och granbestånd där vildsvin samlas. Kommunen ska även utreda möjligheterna att använda lokalt vildsvinskött i kommunens tillagningskök, samt lämna och ta emot slaktavfall. Österåkersborna ska uppmanas att rapportera observationer av vildsvin i kommunens felanmälansapp.
  • En ny näringslivsstrategi ska tas fram i dialog med näringslivsorganisationer. Den nya strategin ska bidra till goda förutsättningar för ett livskraftigt lokalt näringsliv och stärka samverkan mellan kommunen och näringslivet.

Kommunstyrelsen föreslår även att Kommunfullmäktige fattar beslut om att bland annat:

  • Revideringar av styrdokumentet Regler och tillämpningsanvisningar (riktlinjer) för skolskjutsverksamhet i Österåkers kommun för elever i grundskola och anpassad skola. Riktlinjerna föreslås revideras med hänvisning till Skolverkets regeländring att grundsärskola och gymnasiesärskola, ska kallas anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola.
  • Förslag till Policy för hållbart arbetsliv som ersätter de tidigare styrdokumenten Policy för medarbetares lika rättigheter och möjligheter och Policy för rökfri arbetstid i Österåkers kommun. Den nya policyn ska tydliggöra hur kommunen som arbetsgivare strävar efter en arbetsmiljö som främjar hälsa, engagemang och långsiktig arbetsförmåga.
  • En revidering av styrdokumentet Policy mot kränkande särbehandling i arbetslivet. Revideringen har gjorts för att policyn ska överensstämma med förtydligandena och utvidgningen av Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, inklusive kränkande särbehandling.
  • Regeringen har under året initierat en omförhandling av 2013-års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens ramavtal 6 – Storstad Stockholm, samt för att klargöra förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse. Detta på grund av att de förväntade kostnader för Spårväg syd överstiger tidigare beräknade nivåer. En överenskommelse har nåtts och regleras i tilläggsavtalet, tillsammans med nya bilagor till ramavtalet. Tilläggsavtalet innehåller också avsnitt som gäller samtliga objekt som omfattas av ramavtalet – en gemensam strävan att tillse att inga fördyringar tillkommer och formalisering av arbetssätt för ökad kostnadskontroll. I övrigt förändras inte tidigare överenskommelse om Roslagsbanan till City av föreliggande tilläggsavtal. Det totala finansieringsåtagandet och fördelning per part för Roslagsbanan till City, är oförändrat jämfört mot ramavtalet från år 2017.
Senast uppdaterad: