Dyviks Marina tar täten i omställningen mot hållbarare sjödrivmedel

Österåkers kommun uttrycker stor stolthet över att Dyviks Marina nu spelar en nyckelroll i ett regionalt projekt som ska öka tillgången till och intresset för miljövänliga drivmedel i skärgården.
Länsstyrelsen i Stockholm har fått 400 000 kronor från Havs- och vattenmyndigheten för att utveckla Dyvik som en konceptmack. Ett initiativ som ska lyfta fram goda exempel och inspirera fler aktörer att erbjuda renare bränslealternativ. Dyviks Marina är i dag en av få sjömackar i regionen som säljer både fossilfri diesel (HVO100) och alkylatbensin. Genom projektet planerar Länsstyrelsen bland annat att ta fram kartor över vilka mackar som erbjuder dessa drivmedel på både öst- och västkusten. Informationen kommer att publiceras på webbplatsen Sluta Tanka Havet.
Länk till annan webbplats.
Man ser även över var laddmöjligheter för elbåtar finns eller kan byggas ut i framtiden.
Kommunens syn på satsningen
Österåkers kommun lyfter att Dyviks Marina är ett starkt lokalt exempel på hur företag kan bidra till att driva hållbarhetsarbetet framåt.
– Dyviks Marina visar hur företag i Österåker kan bidra till en mer hållbar utveckling när de vågar gå före. Den här typen av satsningar är betydelsefulla både lokalt och regionalt, säger Anna Hallqvist, näringslivs- och arbetsmarknadsdirektör i Österåkers kommun.
Dyviks erfarenheter av omställningen
Göran Gross, ägare till Dyviks Marina, berättar att beslutet att helt ersätta fossildiesel med HVO100 innebar både ekonomiska risker och kraftiga omställningar.
– Det var ett tufft beslut vi tog när vi valde att helt ersätta fossildieseln med den fossilfria HVO100. Knappast ett företagsmässigt beslut med tanke på att volymen minskade med över 40 procent. Reduktionsplikten, där fossila produkter blandades ut med fossilfria, blev en ny snyting när nettopriset för fossil diesel ökade med 6 procent, medan den fossilfria ökade med 23 procent. Då blev prisgapet ännu större och volymerna minskade.
Göran ser dock en försiktig positiv utveckling:
– I år har vi haft en lägre prisskillnad och volymen har ökat igen, om än blygsamt. Men vi är envisa och vi står för vårt policybeslut och vår fasta övertygelse om att jobba miljövänligt. Nu hoppas vi att vi kan få fler med oss. Så hjälp oss gärna att sprida informationen, säger han.
Med Dyviks Marina som föregångare hoppas kommunen och Länsstyrelsen att fler sjömackar ska inspireras att investera i renare drivmedel och att skärgårdens båtliv ska ta ytterligare steg mot en mer hållbar framtid.
