Lämna anbud
Här finns information om vad du som företagare ska tänka på när du lämnar anbud till Österåkers kommun.
Vid anbudsgivning är det viktigt att:
Läs upphandlingsdokumenten noga
- Läs igenom alla krav och instruktioner som anges av upphandlingsdokumentet.
- Kolla om det finns ett speciellt formulär att fylla i.
Uppfyll kvalificeringskraven
- Se till att du har de kvalifikationer och erfarenheter som krävs.
Lämna rätt dokumentation
- Skicka med de certifikat och bevis som krävs, exempelvis miljöcertifikat eller annan efterfrågad information.
Utvärderingskriterier
- Ett anbud kan utvärderas utifrån i lagen nämnda kriterier. Obersvera vilket som är aktuellt för den upphandling du önskar delta i.
Skicka in anbudet i rätt tid elektroniskt
Ställ frågor om något är oklart
- Om upphandlingsdokumentet känns otydligt kan frågor kommuniceras i enlighet med de instruktioner som framgår av upphandlingsdokumentet.
- Läs igenom anbudet mycket noggrant innan slutlig version skickas in. Det är normalt inte möjligt att komplettera inskickat anbud efter sista anbudsdag.
För att få vägledning i hur du skriver anbud, läs Upphandlingsmyndighetens råd Öppnas i nytt fönster..
Lagen om valfrihet, LOV
Lagen om valfrihet innebär att kommunen kan avtala fler leverantörer för att utföra en verksamhet. Medborgaren eller brukaren väljer sedan själv vilken leverantör den vill använda sig av. Som leverantör kan man lämna anbud löpande i TendSigns upphandlingsverktyg.
Upphandlingsdokument finns för:
- familjerådgivning
- hemtjänst, ledsagning och avlösning
- daglig verksamhet
- sysselsättning för personer med psykiska funktionsnedsättningar
- särskilt boende för äldre
- boendestöd.
Mer information hittar du här: Hitta LOV-uppdrag | Upphandlingsmyndigheten Länk till annan webbplats.