Österåkers kommuns logotype

Nya e-tjänster för smidigare bygglovsansökan

En man som står framför ett husbygge och tittar i sin mobiltelefon.

Nu kan du som vill bygga nytt, ändra eller riva, ansöka om bygglov eller andra byggärenden via kommunens nya e-tjänster. Med e-tjänsterna kan du också följa byggprocessen samt komplettera ditt pågående ärende.

Du som vill ansöka om bygglov, som privatperson eller företagare, kan nu göra det digitalt via kommunens nya e-tjänster. På kommunens webbplats för bygglovsansökan loggar du in med bank-ID och ansöker lov för olika byggärenden. Det kan till exempel vara för ny- eller ombyggnad, attefallsåtgärder eller strandskyddsdispens.

Ett inskickat ärende tas emot av kommunen där det fördelas till en handläggare. I e-tjänsten kan du följa och se vad som händer i ditt ärende. Här kan du också komplettera med fler handlingar eller revidera redan bifogade handlingar. Tjänsten ger även grannar och sakägare möjlighet att ta del av beslut samt svara på grannhöranden.

E-tjänsten gäller för ärenden från 2018 och framåt. Äldre ärenden går inte att se i tjänsten.

Här hittar du e-tjänster och mer om bygglovsprocessen

Publicerad:
Senast uppdaterad: