Trafikverkets nya elfärja testas i Nederländerna innan den kommer till Ljusteröleden

Den typ av vägfärja som trafikerar Ljusteröleden idag.
Trafikverkets nya elfärja som ska trafikera Ljusteröleden testas just nu vid kaj och till sjöss vid varvet i Nederländerna. När uppstartsproven är klara kommer färjan till Sverige för att börja köras in. När den tas i trafik är än så länge oklart. Samtidigt genomför Trafikverket förberedande arbeten på Ljusterö.
– Så snart vi känner oss nöjda med sjöproven som nu görs i Rotterdam i Nederländerna kommer färjan att komma till Ljusterö. När det blir vågar vi inte riktigt säga idag. Efter det kommer vi att ha en inkörningsfas innan elfärjan kan tas i trafik, säger Andreas Pedersen, distriktschef Uppland på Trafikverket Färjerederiet.
Men Trafikverkets förberedelser för att kunna ta emot elfärjan Alvaret på Ljusterö pågår redan nu. Elfärjans laddstation och transformatorhus på Ljusterösidan av färjeleden är klara. Trafikverket har även nyligen genomfört en renovering av landlägena på Ljusterö.
Alvaret blir den första elfärjan av den här storleken i Sverige, men kommer så småningom att få ett systerfartyg, Abisko, som ska trafikera Vaxholmsleden. I Norge har eldrivna vägfärjor använts i flera år.
Om de nya elfärjorna
- De nya vägfärjorna ingår i Färjerederiets Vision 45, som innebär att alla av rederiets färjor ska vara klimatneutrala år 2045.
- Tekniken fungerar som ett stöd för personalen och höjer säkerheten. Genom tekniken hittas även den mest miljövänliga körningen.
- Även om färjorna är utrustade med mycket digitaliserings- och automatiseringsteknik så kan de även köras som en vanlig färja.
- Under lossning och lastning pågår laddning av batterierna från landström.
- Färjorna ska utrustas med avancerad teknik och många funktioner kommer vara autoamtiserade på sikt. Som exempelvis lastning och lossning.