När elevernas samtal flyter
kommer kunskapen på köpet

Mellis med samtalskort har skapat bättre dialog mellan eleverna på Solskiftesskolans fritidshem.
På Solskiftesskolans fritidshem får mellanstadieeleverna samtalskort inför varje mellanmål. Korten syftar till att skapa dialog mellan eleverna men fungerar även som bordsplacering då korten på borden måste paras ihop med korten de får i handen när de går in till mellanmålet. Arbetssättet har fått eleverna att prata mer med varandra och lära sig nya saker samtidigt som de äter.
Annika Sjöström Segerhjelm är ansvarig för Solskiftesskolans fritidshem
och hon märker att samtalskorten gjort skillnad för eleverna:
Alla elever får komma till tals och pratar inte längre i munnen på varandra. När de samtalar om ett ämne lär de sig inte bara hur man pratar med andra utan ökar också sin kunskap utan att de själva tänker på det! säger Annika.
För att eleverna ska kunna hitta tvillingkortet de fått i handen behöver de också förstå kortet. Det kan vara ett ordspråk där första halvan av ordspråket står på kortet i handen och andra halvan ligger på en plats på bordet. För att hitta rätt kort och plats behöver eleverna då först lista ut ordspråket. Det kan också röra sig om fyra kort som läggs ut på bordet under mellanmålet där eleverna får i uppdrag att diskutera vilket kort som ska bort och varför.
– Eftersom eleverna får motivera sina förslag utan att det finns rätt eller fel skapar det en trygg miljö. De vågar dela sina tankar med andra samtidigt som de lär sig att lyssna och respektera att det finns flera sätt att se på saker, säger Annika.
Bättre kunskap i geografi genom diskussion och öppna samtal mellan elever
Även på Tråsättraskolan har samtal mellan elever bidragit till ökad kunskap. Klass 8C är mer nyfikna på geografi sedan Erica Johannson, förstelärare i svenska, började arbeta mer medvetet med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
– Om en geografilektion syftar till att lära eleverna om jordens befolkning, då använder jag fler inlärningsmetoder som alla förmedlar samma kunskap men på olika sätt. En del elever lär sig bättre genom det visuella så som att analysera en bild medan andra lär sig bättre när jag läser högt då de är bra på att lyssna. Genom gruppdiskussioner får de möjlighet att bolla tankar och hjälpa varandra till ökad kunskap, säger Erica.

Melker och Edith i klass 8 C på Tråsättraskolan samtalar om jordens befolkning under en geografilektion.
Melker och Edith går i klass 8C på Tråsättraskolan och de märker att de lär sig mer när lektionerna delas upp i moment.
– När jag diskuterar med mina klasskompisar får jag nya perspektiv på sådant jag själv kanske har missat, säger Melker. Edith fyller i och menar att hon tar till sig kunskapen bättre när faktan presenteras på olika sätt men ändå upprepas.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) erbjuds till samtliga pedagogiska verksamheter
Erica Johansson har arbetat länge med att utveckla elevers kunskaper genom språkmässiga arbetssätt och är idag Österåkers förstelärare inom Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA). Hon leder och lär ut arbetssätten till andra pedagoger och ser positivt på den utveckling som sker inom Österåkers skolor.
– Vi arbetar systematiskt och kommunövergripande och det har gett oss möjlighet att samverka även mellan skolor. Det ger effekt och bidrar till högre kvalitet i undervisningen. När eleverna blir vassare på svenska språket kommer kunskapen på köpet, säger Erica Johansson.
Österåkers verksamheter ska präglas av hög kvalitet
En av Österåkers kommuns övergripande mål är att alla verksamheter ska präglas av hög kvalitet och ständigt utvecklas för att möta invånarnas, brukarnas och besökarnas förväntningar och behov.
Det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet utgör därför en viktigt del i kvalitetsarbetet hela vägen från förskolan, genom grundskolan och vidare upp i gymnasiet.
Vision och mål - Österåkers kommun Länk till annan webbplats.