Vinnare av årets pedagogpris 2024
Stort grattis till Annika Sjöström Segerhjelm, lärare på Solskiftesskolans fritidshem, som är vinnaren av årets pedagogpris! Utmärkelsen delades ut under pedagogernas årliga kickoff den 15 augusti.
Annika Sjöström Segerhjelm tog emot priset i sin frånvaro. I en inspelad videohälsning säger hon:
– Tack snälla för den här fina utmärkelsen! Jag är glad, stolt och ödmjuk till den. Vårt fokusområde på fritids det här läsåret har varit gemenskap och att lära känna varandra då vi arbetat med språk och kommunikation på olika sätt. Det roligaste med mitt arbete är goda relationer till eleverna, kollegorna och vårdnadshavarna vilket jag tror är grunden till en fungerande verksamhet. En bra pedagog är en person som vill utvecklas och för det behöver man ett bra team runt sg och det har jag på Solskiftesskolan.
Årets pedagogpris delas ut till en eller flera förskollärare, fritidspedagoger eller lärare som har bidragit till att utveckla den pedagogiska verksamheten i Österåkers kommunala skolor. Nominerar gör andra verksamma kollegor i kommunen. Jury var ordförande för för- och grundskolenämnden samt ordförande för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i samarbete med utbildningsförvaltningen. Pristagaren får 15 000 kronor till sin verksamhet för att vidareutveckla undervisningen.
– Jag är full av beundran över alla fantastiska medarbetare som arbetar inom förskola, grundskola, fritidshem, anpassad grundskola och gymnasium. De gör dagligen sitt yttersta för att varje barn och elev ska kunna lära sig och utvecklas så långt det är möjligt. Det känns så fint att få uppmärksamma några pedagoger lite extra genom vårt pedagogpris, säger Maria Filipsson, som är utvecklingschef på utbildningsförvaltningen.
Nominerade 2024
Annika Sjöström Segerhjelm, lärare på Solskiftesskolans fritidshem
Motivering: På Solskiftesskolan finns ett litet fritidshem där både grundskola och anpassad grundskola samsas i lokaler och aktiviteter. En utmaning så god som någon. Annika har med sitt genuina engagemang och kunskap ökat kvaliteten i fritidsverksamheten och lyft fritidshemmet till nya höjder. Hennes språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har skapat lugna och inkluderande miljöer där eleverna får ökat inflytande och medvetenhet för demokrati. Annika är en bidragande orsak till att eleverna utvecklat sin förmåga att uttrycka tankar och att lyssna på varandra, vilket även gynnar deras skoltid. Annika är en ovärderlig kraft på skolan och en inspiration för alla.
Therese Kvarntorp, Olle Wikman och Linus Pribil från den centrala särskilda undervisningsgruppen Solrosen
Motivering: För sitt enastående arbete med att forma och stödja elevernas lärande. Med pedagogernas dedikerade arbete och engagemang är de inte bara en inspiration utan en förutsättning för att varje elev som har förmånen att vara en del av deras undervisning. Pedagogernas vägledning sträcker sig bortom klassrummet och de är en ovärderlig resurs när det kommer till att guida eleverna till nästa steg i deras utbildningsresa.
Erica Johansson, lärare på på Tråsättraskolans högstadie
Motivering: För sitt brinnande intresse att utveckla språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolans alla ämnen. Erica har i flera år varit ledande i utvecklingsarbetet på skolan genom att ha ett språkligt fokus som gynnar kunskapsutvecklingen i alla ämnen och åldrar. Nu arbetar Erica för att sprida detta vidare till alla kommunens skolor. Hon arbetar även för att främja läsintresset hos sina elever och inspirerar i olika forum sina kollegor att göra detsamma. Förutom detta är Erica en trygg ledare i klassrummet. Hon visar i många sammanhang att hon bryr sig om sina elever och att höga förväntningar på eleverna i kombination med stöttning utifrån behov är en framgångsrik väg att gå.
Pedagogernas årliga kickoff
Kommunens årliga kickoff riktar sig till alla kommunens pedagoger, lärare och skolledare från förskola upp till gymnasiet. Det är en möjlighet att träffas och inspireras inför skolstarten. Det är också en dag då pedagogerna uppmärksammas för det ovärderliga och hårda arbete som de utför hela året för att eleverna ska uppnå sina mål.
Årets kickoff inleddes med en föreläsning av Patricia Diaz om hur pedagogerna kan uppnå en högre språk- och kunskapsutveckling hos eleverna med hjälp av digitala inslag i undervisningen.
Som avslutning på eftermiddagen föreläste Elizabeth Kuylenstierna om ledarskapets många delar.