Åse Sandberg
Lärare, Samhällskunskap, Religion och Ung Företagsamhet (UF)

Åse Sandberg har arbetat som lärare i över 20 år och började på Österåkers gymnasium 2016. Hon undervisar i samhällskunskap, religion och i Ung Företagsamhet (UF) samt ansvarar för Erasmus+ och skolans övriga internationella utbytesprogram.
Hej Åse! Berätta lite om dig själv
Jag har jobbat som lärare i över två decennier och undervisar i samhällskunskap och religion. I alla skolor jag arbetat på har jag drivit projekt inom internationalisering – från Norden och Europa till Asien och USA. Här på ÖG ansvarar jag för Erasmus+ och andra utbyten, det ger både elever och lärare en chans att få internationella perspektiv och utveckla sig själva i mötet med andra kulturer.
Varför valde du Österåkers gymnasium som arbetsplats?
Jag hade vänner och tidigare kollegor som hade flyttat från andra gymnasium till ÖG, och som pratade varmt om stämningen här. De beskrev skolan som välfungerande och med bra struktur, vilket gör att jag kan fokusera på att undervisa. Det är verkligen en skola där ordning och reda råder, och det uppskattar jag som lärare.
Kan du berätta om Erasmus+ och hur det fungerar på Österåkers gymnasium?
Erasmus+ är en fantastisk möjlighet för både elever och lärare. Vi erbjuder allt från kortare utbyten där elever reser till Spanien eller Tyskland, till längre vistelser där elever får tillbringa flera månader utomlands. Även lärare deltar genom så kallad "job shadowing," där de besöker skolor i andra länder för att utbyta idéer och lärdomar. Det här programmet ger våra elever och lärare en unik chans att lära sig av andra kulturer och få nya perspektiv på både utbildning och samhälle.
Vad tycker du är det mest givande med internationella samarbeten?
Det är otroligt utvecklande för alla som deltar. Eleverna får möta andra kulturer, träna språk och skapa relationer som ofta varar långt efter att utbytet är slut. Jag minns en grupp elever som reste till Spanien på långtidsutbyte – när de kom hem var de så förändrade, på ett positivt sätt. De hade vuxit som personer och var övertygade om att detta var en av de bästa erfarenheterna de någonsin haft.
Vad driver dig i ditt arbete?
Kontakten med eleverna är det bästa med mitt jobb. Jag vill ge mina elever en förståelse för samhället de lever i, så att de känner sig trygga och kan fatta kloka beslut. Det långsiktiga resultatet är viktigt för mig – att eleverna går härifrån med självförtroende och kunskap som hjälper dem i framtiden.
Hur är det att jobba på Österåkers gymnasium?
Det är väldigt utvecklande! Här finns en stark struktur och en kultur av ständig fortbildning. Vi har till exempel samarbeten med högskolor och universitet, vi bjuder in externa föreläsare och erbjuder utbyten för både elever och lärare. Lärarna är inte bara kunniga i sina ämnen utan också engagerade i att utveckla sina pedagogiska metoder. Det gör att undervisningen här är varierad och anpassad efter elevernas behov.
Kan du berätta om något särskilt minne från Österåkers gymnasium?
I somras fick jag ett samtal från tre tidigare mentorselever som stod utanför skolan och ville komma in. De berättade hur mycket de saknade tiden här. Det är sådana stunder som visar att relationerna vi bygger med eleverna är långsiktiga och betydelsefulla.
Vad är det bästa med Österåkers gymnasium?
Det bästa är att vi har hela spannet av elever – från de som behöver extra stöd till de som söker utmaningar. Här finns en kultur där alla känner sig sedda och kan utvecklas. Lärarna är duktiga på att möta eleverna där de är och hjälpa dem att nå sin fulla potential.
Vilket råd skulle du vilja ge till elever som är i färd med att välja gymnasium?
Välj en skola som känns rätt för dig och som också är ett klokt val. Det ska vara ett ställe där du både trivs och kan utvecklas. Österåkers gymnasium erbjuder många möjligheter, från samarbeten med universitet till internationella utbyten, vilket ger eleverna en chans att forma sin skolgång på ett unikt sätt.
Hos oss får eleverna möjlighet att forma sin skolgång – det är en skola för alla.