Stäng

Intern karriärresa med nyfikenhet som drivkraft

Porträtt av Joakim Enholm

Joakim Enholm har jobbat i Österåkers kommun i snart 20 år och i en mängd olika roller. Idag är han servicehandläggare på digitaliseringsenheten och uppskattar variationen som uppdraget innebär.

–Ingen dag är den andra lik och jag lär mig något nytt i princip varje dag, säger Joakim Enholm, som är servicehandläggare på digitaliseringsavdelningen i Österåkers kommun. Joakim inledde karriären i Österåkers kommun som receptionist i sporthallen för snart 20 år sedan. Under åren har hans kunskaper och förmågor tagits tillvara och fört honom på en resa genom en mängd olika uppdrag.

Vad innebär din roll som servicehandläggare på digitaliseringsavdelningen i Österåkers kommun?

Den innebär att jag ger support till kommunens verksamheter och dess användare i IT-ärenden.

Vilka uppdrag och arbetsuppgifter kan du få?

Det kan vara allt från att hjälpa användare som inte kan logga in på sitt konto, en verksamhet där det trådlösa nätet gått ner, en användares dator eller kringutrustning som inte fungerar, teknisk support vid nämndmöten, användarkonton som kapats och skickar ut en massa spam och mycket mer.

Varför är din roll viktig?

För att övriga verksamheter ska kunna genomföra sina uppdrag på ett effektivt sätt behöver eventuella IT-problem lösas så snabbt som möjligt.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Variationen. Ingen dag är den andra lik och jag lär mig något nytt i princip varje dag. Och kollegorna. Vi är en väldigt prestigelös grupp och funkar väldigt bra tillsammans.

Vad är det svåraste med ditt jobb?

När det kommer ärenden som är helt nya och det tar tid att hitta rätt lösning. Och att försöka arbeta lugnt och metodiskt när flera verksamheter påverkas av ett eller flera fel på samma gång.

Vilka andra roller har du haft sen du började i Österåkers kommun?

Jag började min karriär som receptionist på Österåkers Sportcentrum på kvällar och helger. Jag även arbetat som turistinformatör på näringslivsenheten och även skött driften på den sommaröppna turistbyrån en sommar. Jag har också stått i receptionen, suttit i växeln och arbetat med internservice mot kommunens förvaltningar i Alceahuset.

Vad gjorde att du ville byta roll till den du har idag?

Jag gillar att lära mig nya saker. Många av de frågor jag arbetade med på dåvarande serviceenheten var mer åt IT-hållet och när jag fick chansen att ta med de frågorna och dessutom få möjligheten att lära mig en massa nytt så var det ett ganska lätt val. Sen visste jag att det var en bra grupp jag skulle få jobba med, då jag haft med flera av dem att göra i olika sammanhang tidigare.

Vad är det bästa med att ha Österåkers kommun som arbetsgivare?

För mig är möjligheten att kombinera heltidsarbete och föräldraskap det absolut bästa. Jag hinner äta frukost tillsammans med mina barn innan vi tar oss till skola och arbete och det är verkligen vardagslyx på riktigt. Jag känner också att man tagit till vara på mina kunskaper och förmågor på ett bra sätt när jag genom åren har haft flera enheter som gett mig chansen att utvecklas och prova på för mig helt nya arbetsuppgifter.

Hur kan österåkersborna märka av ditt arbete i praktiken?

Eftersom jag inte jobbar direkt mot allmänheten så märks det tydligast när någonting slutar fungera på hur snabbt det kommer igång igen. Till exempel om man som vårdnadshavare inte kommer in på sina kundvalssidor, om kommunens hemsida ligger nere, eller om eleverna på skolan inte kommer åt sin mail. Vare sig det beror på en akut uppdatering av en programvara, fel på en dator, eller helt enkelt på grund av handhavandefel hos en användare, så jobbar jag och mina kollegor med att få skutan på rätt köl igen på bästa sätt.

Hur gör du för att utvecklas i din roll?

Eftersom IT är ett område som visar på nya rön nästan dagligen så sker den egna utvecklingen nästan per automatik. Kunskapsmässigt så löser vi det genom att vi utbildar varandra internt inom enheten, både i hur olika system fungerar men även bästa sätt att lösa ett problem på.

Publicerad:
Senast uppdaterad: