Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Upphandling och inköp

Personer i mötesrum. Person i fokus tittar eller lyssnar på en av de andra deltagarna

Österåkers kommun köper in varor, tjänster och entreprenader från olika leverantörer till ett värde om cirka 1,2 miljarder kronor per år. Österåker är därmed en viktig aktör i arbetet mot en hållbar samhällsutveckling.

Lagen om offentlig upphandling anger att hållbarhetskrav bör ställas i de upphandlingar där så är lämpligt. Österåkers kommun finansierar sina köp med allmänhetens pengar vilket medför att vi behöver följa striktare regler än privata aktörer.

I Österåkers kommun har vi kommit långt i vårt hållbarhetsarbete avseende miljömässig hållbarhet där en basnivå på miljökrav har utarbetats och tillämpas i de upphandlingar där det lämpar sig.

När kommunen konkurrensutsätter sina inköp och genomför en offentlig upphandling för att bland annat kunna leverera välfärdstjänster till kommuninvånarna, så bidrar både leverantören som tilldelas kontrakt men också kommunen genom sin kravställning till att skapa ett hållbart samhälle.

Vi vill göra affärer som är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara och använda våra resurser ansvarsfullt och effektivt så att vi genom den offentliga affären kan skapa mera välfärd.

 

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Hjälpte informationen på sidan dig?