Österåkers kommuns logotype

En starkare besöksnäring året runt

Bilden visar en person i sportiga kläder som står och blickar ut i naturen. Personen står på en stam på en rotvälta och ser ut över vassen och havet.

Bildtext (Ändras i inställningar och glöm inte alt-text)

Kommunen arbetar ständigt för att stärka och utveckla besöksnäringen i Österåker och vår skärgård. Med våra rika natur- och kulturvärden ska vi vinna besökarnas hjärta och bli en av de mest självklara och omtyckta svenska destinationerna. Resan dit präglas av ett gränsöverskridande samarbete och ett kreativt entreprenörskap.

Österåker erbjuder många sevärdheter och upplevelser för såväl Österåkersbor som för besökare. Vår fantastiska skärgård har över tusen öar och de största – Ljusterö, Finnhamn, Ingmarsö och Husarö, erbjuder både aktiviteter och stillhet.

Även vår vackra landsbygd är perfekt för friluftsliv. Här kan du paddla i vikingarnas spår längs Långhundraleden, eller vandra på Roslagsleden och Blå leden vilka strålar samman vid Domaruddens friluftsgård strax utanför Åkersberga.

– Samtliga besöksmål är lika vackra under sommaren som i vinterskrud och ligger med närhet till den internationella flygplatsen Arlanda och Stockholm. Vi ser stora utvecklingsmöjligheter för en starkare besöksnäring året runt, säger
Ann-Catrin Skogström, näringslivsutvecklare i Österåkers kommun.

En stark besöksnäring med utvecklingspotential

Förutom att det finns mycket att upptäcka i Österåker, finns en stark entreprenörsanda. Att våra lokala företag är livskraftiga framgick inte minst under pandemin då besöksnäringen generellt var hårt drabbad runtom i Sverige och världen. Under pandemiåret 2020 ökade företagen i Österåker omsättningen med 15 procent och näringslivet här klarade sig bäst av alla kommuner i Stockholms län.

Men det finns flera goda skäl till att Österåker behöver planera och utveckla besöksnäringen inför framtiden. Ett skäl är att våra resmönster är i förändring, inte minst i kölvattnet efter pandemin. Ett annat skäl är att hållbarhet sätts allt mer i fokus för våra företag och lokalsamhällen.

– För att klara förändringsresan behöver vi jobba tillsammans med näringslivet och över kommungränserna. Vi behöver ta tillvara de unika resurser som Österåker och de övriga kommunerna i Roslagen besitter, säger Ann-Catrin Skogström.

Gemensam destinationsstrategi för Roslagen

Under våren 2021 tog de tre kommunerna Norrtälje, Östhammar och Österåker fram en gemensam destinationsstrategi för Roslagen. Den fungerar som en röd tråd i den gemensamma utvecklingen för besöksnäringen.

– Ambitionen är att utvecklas med besökaren som utgångspunkt. Vi samarbetar med de andra kommunerna i Roslagen och tillsammans med det lokala näringslivet för att erbjuda besökarna en rad unika och engagerande upplevelser året runt, säger Ann-Catrin Skogström.

Så blir vi mer attraktiva året runt

Skärgården är ett tydligt exempel på säsongsbaserad turism. Kommunen samverkar långsiktigt med Stockholm Archipelago för att ge förutsättningar för en starkare besöksnäring i skärgården utöver sommarhalvåret.

– Det når vi genom att tillsammans med det lokala näringslivet förstå marknaden, skapa anpassade produkter och konkurrenskraftiga paketlösningar, säger Ann-Catrin Skogström.

Tillsammans med Stockholm Archipelago, andra kommuner, Region Stockholm och Skärgårdsstiftelsen bjuder vi in aktiva inom besöksnäringen till regelbundna träffar för att utforska hur turism och upplevelser kan sampaketeras för att utveckla skärgårdens besöksnäring.

– Genom att kombinera naturturism, boende, måltider och transport kan du som företagare skapa nya produkter och anledningar till att fler tar sig ut i skärgården, fastlandet och Roslagen, säger Ann-
Catrin Skogström.

Nästa träff för utbyte av idéer äger rum den 16 februari 2024, håll utkik i evenemangskalendern för mer information.

Publicerad:
Senast uppdaterad: