Österåkers kommuns logotype

Kommunfullmäktige antog ny destinationsstrategi för Roslagen

Bild

De tre roslagskommunerna Österåker, Norrtälje och Östhammar har tagit fram en gemensam destinationsstrategi för Roslagen. Strategin beslutades av Kommunfullmäktige den 31 januari.

– Den gemensamma destinationsstrategin blir en viktig utgångspunkt i det fortsatta arbetet med besöksnäringsfrågor och destinationsutveckling i Österåker, Norrtälje och Östhammar, säger Kristina Eineborg, näringslivs och utvecklingsdirektör i Österåker.

I strategin lyfts bland annat Roslagens goda förutsättningar att möta den ökade efterfrågan på genuina natur- och kulturupplevelser.

– Målet med destinationsstrategin är en hållbar utveckling av Roslagen som en attraktiv och konkurrenskraftig besöksdestination, säger Mathias Lindow (L), kommunalråd i Österåker.

Framtidsvision för 2030

Strategin innehåller även en framtidsvision för Roslagen med ett önskvärt tillstånd år 2030. Vägen dit presenteras genom fyra målområden och fyra ledmotiv som i kombination ger Roslagen sin unika karaktär som destination.

Målområden

  • Ett långsiktigt varumärkesbyggande
  • Ett hållbart Roslagen
  • Ett upplevelserikt Roslagen
  • En stark besöksnäring

Ledmotiv

  • Levande landsbygd
  • Berikande bruk
  • Spännande småstäder
  • Skiftande skärgård

Destinationsstrategin är även beslutad av fullmäktige i Östhammar och Norrtälje.

Publicerad:
Senast uppdaterad: