Åkersberga centrum korat till Årets klättrare

kunder som rör sig inomhus i Åkersberga centrum

Foto: Citycon.

I en webbundersökning har totalt 1 671 stockholmare bedömt ett 50-tal centrumanläggningar i Stockholm. Åkersberga centrum blev korad till Årets klättrare och är dessutom är en av de som fått bäst omdöme för sin hantering av covid-19.

Trots restriktioner och rekommendationer fortsätter Stockholmarna att besöka sina köpcentrum och shoppa i relativt hög utsträckning. Åkersberga Centrum och Värmdö Marknad är de centrum som fått bäst omdömen av besökarna för sin hantering av covid-19.

– Grattis till Åkersberga centrum och grattis till oss som bor och arbetar i Österåker, som har ett centrum som hanterat pandemin på ett föredömligt sätt, säger Michaela Fletcher, kommunstyrelsens ordförande (M).

Åkersberga Centrum vinner också titeln som Årets klättrare - det centrum som ökat sitt nöjd-kund-index (NKI) mest av alla.

– Att Åkersberga centrum är Årets klättrare är extra glädjande. Troligen har pandemin inneburit att fler Österåkersbor har återupptäckt det breda utbud som finns lokalt i centrum, både vad gäller service och handel, säger Kristina Eineborg, näringsliv- och utvecklingsdirektör i Österåkers kommun.

Recept för nöjda kunder

Undersökningen är utför av Evimetrix, som arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Enligt Ecimetrix är receptet för att få nöjda kunder i första hand att utbudet av affärer är bra och att lokalerna är trivsamma. En annan viktig aspekt är bemötande. 

– För sitt utbud och bemötande får Täby Centrum toppbetyg, men för sina lokaler är det NK som får kundernas gunst, säger Peter Wissing som ansvarar för mätningen på Evimetrix.

Publicerad:
Senast uppdaterad: