Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Åkersberga centrum korat till Årets klättrare

kunder som rör sig inomhus i Åkersberga centrum

Foto: Citycon.

I en webbundersökning har totalt 1 671 stockholmare bedömt ett 50-tal centrumanläggningar i Stockholm. Åkersberga centrum blev korad till Årets klättrare och är dessutom är en av de som fått bäst omdöme för sin hantering av covid-19.

Trots restriktioner och rekommendationer fortsätter Stockholmarna att besöka sina köpcentrum och shoppa i relativt hög utsträckning. Åkersberga Centrum och Värmdö Marknad är de centrum som fått bäst omdömen av besökarna för sin hantering av covid-19.

– Grattis till Åkersberga centrum och grattis till oss som bor och arbetar i Österåker, som har ett centrum som hanterat pandemin på ett föredömligt sätt, säger Michaela Fletcher, kommunstyrelsens ordförande (M).

Åkersberga Centrum vinner också titeln som Årets klättrare - det centrum som ökat sitt nöjd-kund-index (NKI) mest av alla.

– Att Åkersberga centrum är Årets klättrare är extra glädjande. Troligen har pandemin inneburit att fler Österåkersbor har återupptäckt det breda utbud som finns lokalt i centrum, både vad gäller service och handel, säger Kristina Eineborg, näringsliv- och utvecklingsdirektör i Österåkers kommun.

Recept för nöjda kunder

Undersökningen är utför av Evimetrix, som arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.

Enligt Ecimetrix är receptet för att få nöjda kunder i första hand att utbudet av affärer är bra och att lokalerna är trivsamma. En annan viktig aspekt är bemötande. 

– För sitt utbud och bemötande får Täby Centrum toppbetyg, men för sina lokaler är det NK som får kundernas gunst, säger Peter Wissing som ansvarar för mätningen på Evimetrix.

Senast uppdaterad: