Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype

Österåkersborna nöjda med kommunens servicecenter

Österåkersborna är nöjda med kommunens servicecenter. Det visar både en kundservicemätning som gjordes våren 2024 och de löpande undersökningarna som görs i servicecenter. 

Servicecenter är din väg in till Österåkers kommun. Det är servicecenter du möter när du ringer, mejlar, chattar eller kommer på besök i Alceahuset i Åkersberga.

Kommunen är mån om att du får ett professionellt bemötande i din kontakt med oss och att vi gör det enkelt för dig att lösa dina ärenden. Vi vill ständigt bli bättre och genomför därför kundundersökningar löpande.

– Tack för att du svarat på vår kundundersökning! Resultaten hjälper oss att identifiera förbättringsområden och skapa en ännu bättre service för alla Österåkersbor. Vi är glada över att kunna dela med oss av resultaten, säger Monica Paul-Pont, chef för kommunens servicecenter.

Så går våra undersökningar till

Efter varje samtal skickar Servicecenter ut en kundundersökning, via sms, knappvalsundersökning eller e-post, beroende på om du ringt från mobil, fast telefon eller skickat e-post. Undersökningen består av fem frågor och ger dig möjlighet att ge feedback och kommentarer om hur du upplevde kontakten med oss.

Dessutom mäter Sveriges kommuner och regioner (SKR) årligen invånarnas upplevelse, av service och bemötande, vid kontakt med sin kommun. Mätningen möjliggör en nationell jämförelse. I år pågick mätningen mellan 18 mars–17 maj 2024.

Resultat vi fokuserar på

I våra sammanställningar fokuserar vi på tre frågor som hjälper oss att förstå hur väl vi möter Österåkersbornas behov:

  1. Enkelhet – Hur enkelt gjorde vi det för invånaren att lösa sitt ärende?
  2. Generell nöjdhet – Hur nöjd var invånaren med samtalet som helhet?
  3. Kunskap – Hur väl uppfattade invånaren vår servicehandläggares kunskap?

Så svarade Österåkerborna

I mätningen som SKR genomfört framkommer att Österåkersborna är mer nöjda än totalsnittet invånare i Sveriges 290 kommuner. Det gäller både tydlighet, enkelhet och bemötande i telefoni och via e-post.

Till exempel är 86,7 procent av Österåkersborna (snittet i riket: 83,8 procent) nöjda med bemötandet i sin senaste kontakt med kommunens medarbetare via telefon.

82 procent (snittet i riket: 80,2 procent) upplever att det är enkelt att få hjälp av kommunen via e-post.

Så här ser några av kommentarerna ut som vi fått in:

Ett otroligt proffsigt bemötande. Flera handläggare av den här sorten. Blir glad när man får ett sådant bra bemötande.

"Sökte någon på miljö och hälsa, kvinnan som svarade från servicecenter var hjälpsam och lovade att vederbörande skulle återkoppla. Bra service i allmänhet."

"Proffsig och snabb ärendehantering och återkoppling, bra där!"

Samarbete för förbättrad service

Mätningen visar att vi kan förbättra våra svarstider via e-post ytterligare.

Genom att analysera resultaten från våra kundundersökningar tillsammans med kommunens verksamheter hoppas vi kunna förbättra vår service ännu mer.

Publicerad:
Senast uppdaterad: