Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype
Publicerad:
Senast uppdaterad:

Stärkt samarbete för att öka besökare i Roslagen

Segelbåt ute på öppet hav

Kommunerna Norrtälje, Östhammar och Österåker fördjupar sitt samarbete för att stärka Roslagens attraktionskraft. Tillsammans vill vi göra Roslagen mer synligt för både besökare och näringsliv.

Under våren 2025 lanseras en gemensam webbplats med turistinformation och evenemangskalender för hela Roslagen. Lanseringen smygstartar redan i februari. Samtidigt lanserar vi nya konton i sociala medier under namnet Destination Roslagen. Kanalerna kommer innehålla inspiration och information för både invånare och besökare.

TIllsammans för ett levande Roslagen

Genom att lyfta fram Roslagen som destination vill vi:

  • främja turism, jobb, kompetensförsörjning och företagande i Roslagen.
  • stärka attraktionskraften för både besökare och företag.
  • särskilja platsens varumärke från kommunorganisationerna.
  • öka den lokala stoltheten.

En stark destination för både besökare och lokala aktörer

Samarbetet mellan kommunerna syftar till att skapa ett starkare och mer levande Roslagen – en plats där både besökare och invånare kan trivas och växa.

En stark destination gynnar inte bara besökare – den skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet. Tillsammans med lokala aktörer skapar vi en stark gemensam röst som lyfter hela regionen. Att identifiera utvecklingsbehov, följa upp resultat och föreslå förbättringar är viktiga delar av arbetet.

– Vår målsättning är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen och tillsammans hitta den rätta vägen framåt. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra aktörer att göra Roslagen till
en upplevelserik plats men kommer inte kunna göra allt som ett destinationsbolag gör, som att sälja biljetter eller ta emot bokningar, säger Lisa Karm Togo, Projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar.

Mer information

Ny webbplats för Roslagen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nylanseringen av platsvarumärket Roslagen sker inom ramen för destinationsstrategin ”Roslagen 2030”.

Varumärket har tagits fram och förvaltas av kommunerna Norrtälje, Östhammar och Österåker gemensamt, men det ägs varken av dem eller något enskilt företag – det tillhör alla som verkar, bor och vistas här.