Gå till innehåll
Österåkers kommuns logotype
Publicerad:
Senast uppdaterad:

De ökar tryggheten och underlättar vardagen för äldre

Cecilia Öman och Gert Kihlström sitter i en vit skåpbild. På bilen sitter en färgglad illustration där det står Socialförvaltningen.

Cecilia Öman och Gert Kihlström

Kommunen inför två nya tjänster som ökar tryggheten och underlättar vardagen för äldre – Fixartjänsten och en digital coach. Båda är kostnadsfria.

– I Österåkers kommun är det möjligt att leva ett gott liv hela livet. Införandet av dessa två nya tjänster underlättar både praktiskt och hjälper till i mötet med de digitala krav som vi alla ställs inför, säger Monica Kjellman, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Österåker.

Fixar saker i din bostad

Gert Kihlström driver kommunens Fixartjänst – en kostnadsfri service för dig över 67 år som behöver enklare praktisk hjälp i bostaden. Det kan handla om att byta batterier i brandvarnare, sätta upp gardiner eller hjälpa till med småreparationer.

– Det handlar om att bygga trygghet, skapa trivsel och förbättra vardagen för Österåkersborna varje dag, men även att förebygga personskador i hemmet, säger Gert Kihlström.

I sitt arbete har Gert Kihlström kontakt med många äldre i kommunen dagligen.

– Det är verkligen givande att få hjälpa till, och jag har lärt känna många härliga personer genom Fixartjänsten. Det är något speciellt med att göra en praktisk insats och samtidigt få vara en del av deras vardag, det känns verkligen meningsfullt, säger han.

Visar dig digitala möjligheter

Om du är 65 år eller äldre kan kommunens digitala coach Cecilia Öman ge dig hjälp och stöd för att använda mobiltelefon, surfplatta, dator och smart-tv. Antingen kan du få hjälp via telefon eller genom hembesök. Tjänsten är kostnadsfri.

– De vanligaste frågorna handlar om mobiler och användningen av bank-id, säger Cecilia Öman.

Cecilia Öman har tidigare arbetat som syn- och hörselinstruktör.

– Det ledde till att jag ofta hjälpte till med att installera och hantera digitala hjälpmedel. Gemensamt för de flesta efter att de fått hjälp är en känsla av lättnad. Det visar sig oftast vara mycket enklare än vad de förväntat sig, berättar Cecilia Öman.

Mer information

Mer information och bokning av Fixartjänsten.

Mer information och bokning av kommunens digitala coach.