Höga betyg för Österåker i Kommunkompassen

Nu har vi fått resultatet från Kommunkompassen, en kvalitetsgranskning som utvärderar . Den visar på starka förbättringar inom flera områden och Österåker ligger en bra bit över medelvärdet jämfört med andra kommuner.
Av totalt 800 möjliga poäng fick Österåkers kommun 613 poäng. Medelvärdet för kommunerna som genomfört Kommunkompassen ligger på 494 poäng.
− Det här är ett kvitto på kommunorganisationens ständiga utveckling och förbättring för invånarna. Att vi ligger så långt över medelvärdet i kvalitetsmätningen visar att vi är på rätt väg. Vi kommer att fortsätta arbeta för en ännu starkare kommun där invånarna alltid står i fokus. Jag vill rikta ett tack till alla medarbetare som har gjort det här möjligt! säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande.
Kommunkompassen genomförs av Sveriges kommuner och regioner, SKR. Den utvärderar hur kommunen arbetar för att kunna fungera som en framgångsrik demokratiaktör, samhällsaktör, välfärdsaktör och arbetsgivare.
Alla medarbetare bidrar varje dag
Det är tredje gången som Österåkers kommun deltar i Kommunkompassen och vi har förbättrat oss varje gång.
− Det här är resultatet av vad alla våra närmare 2 000 medarbetare bidrar till varje dag på jobbet. Jag är enormt stolt över allt det som vi gör i kommunen, säger Staffan Erlandsson, kommundirektör.
Styrning får bra betyg
Kommunkompassen ger besked om både styrkor och förbättringsområden inom de åtta huvudområden som utvärderingen omfattar (se faktarutan).
Ett av de mest framstående resultaten är arbetet med styrning och kontroll. Österåkers kommun har utvecklat ett tydligt styrsystem som fokuserar på väl definierade mål. Kommunens målbarometer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där du kan se hur vi lyckas med att nå målen, lyfts fram som en förebild.
Andra styrkor som lyfts är ett gott samspel och klara roller mellan politiker och tjänstepersoner, liksom arbetet med olika former för dialog som stärker demokratin. Det handlar till exempel om medborgarförslag, politikermöten och medborgardialoger.
Med invånaren i fokus
Kommunkompassen lyfter även kommunens arbete med att förbättra brukarens fokus. En informativ webbplats och ett välfungerande servicecenter tas upp som exempel som gör det enkelt för invånarna att kontakta kommunen, jämföra och ta del av våra tjänster.
Österåkers kommun får också beröm för arbetet med att skapa en inkluderande och trygg arbetsmiljö för medarbetarna, liksom för arbetet med att skapa en hållbar livsmiljö för invånarna.
Ett genomgående förbättringsområde som lyfts i Kommunkompassen är att kommunen behöver arbeta ännu mer med utvärdering och uppföljning av de styrande dokumenten.
Den gröna linjen i diagrammet visar att Österåkers kommuns resultat har förbättrats på alla punkter sedan 2020 (streckad linje). Den visar också att Österåker ligger över genomsnittet för andra kommuner (röd linje).
Om Kommunkompassen
Kommunkompassen utvärderar en kommuns system och processer. Den är med andra ord inte en bedömning av den kommunala servicen, utan en utvärdering av hur kommunen arbetar och hur processerna ser ut.
Den aktuella undersökningen genomfördes av SKR i november 2024 genom intervjuer med politiker, tjänstepersoner och fackliga representanter. SKR har i arbetet även granskat styrdokument och kommunens webbplats. Resultatet presenterades i mars 2025.
Kommunkompassen fokuserar på åtta huvudområden:
- Samspel mellan förtroendevalda och medborgare
- Samhällsutveckling
- Styrning och kontroll
- Effektivitet
- Brukarens fokus
- Kvalitetsutveckling
- Arbetsliv
- Chefs- och ledarskap samt medarbetarskap
Det här är tredje gången som Österåkers kommun genomför Kommunkompassen.