Österåkers kommun tar krafttag för att förebygga välfärdsbrott

Alexander Wigfors.
Österåkers kommun stärker det förebyggande arbetet mot välfärdsbrott.
– Vi vill vara säkra på att våra skattemedel ska gå till rätt saker. Skattemedel ska inte vara med och finansiera den kriminella ekonomin, säger Alexander Wigfors, ansvarig för den nya rollen mot organiserad brottslighet och välfärdsbrott i Österåkers kommun.
Välfärdsbrott är kriminella handlingar där företag, föreningar eller privatpersoner gör ekonomisk vinning på kommuner, regioner eller staten på felaktiga grunder.
Ett av kommunens prioriterade mål
Ett av Österåkers kommuns övergripande mål handlar om att kommunen och dess verksamheter ska vara en trygg plats för invånare, brukare och besökare.
Arbetet mot organiserad brottslighet och välfärdsbrott är ett område som kommer att vara prioriterat framåt inom det området.
– Vi tar ansvar för att skydda skattebetalares pengar och värna om förtroendet för välfärdssystemet. Välfärdsbrott är ett allvarligt hot, inte bara ett ekonomiskt hot utan även ett demokratiskt hot mot demokratin som vi inte kan acceptera. Med dessa åtgärder stärker vi kontrollen och ser till att våra resurser går dit de ska – till de som verkligen behöver dem, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande.
Välfärdsbrott är inte ett nytt fenomen, men är ett växande samhällsproblem och utgör en stor inkomstkälla för den organiserade brottsligheten.
– Vi ska gå ifrån att vara en utbetalande myndighet till en medveten och utredande myndighet innan vi gör utbetalningar. Vi behöver granska att vi betalar ut pengar till rätt personer. Om ett företag eller en förening får pengar av kommunen behöver vi se till att pengarna används till rätt saker. Vi ska bli ännu bättre på att följa upp och göra tillsyn, säger Alexander Wigfors.
Identifiera risker och sårbarheter
Han ska nu tillsammans med verksamheterna i kommunen bland annat identifiera riskområden, sårbara områden och säkerställa att det finns rutiner och resurser med en tydlig process för att hantera problem när de upptäcks.
Syftet är att Österåkers kommun ska arbeta ännu mer förebyggande, förhindra, upptäcka och hantera eventuella välfärdsbrott som förekommer.
– Men viktigt är att vi också hjälper och stärker de företag och föreningar som sköter sig och har legal verksamhet. Stärker vi dem blir det svårare för de oseriösa, säger Alexander Wigfors.
Tillitsbaserat synsätt fungerar inte längre
Han säger att det tillitsbaserade synsätt som vi i Sverige länge har kunnat ha i våra välfärdssystem är något vi behöver lämna bakom oss.
– När pengar läcker skadar det förtroendet för samhällets funktioner. Samtidigt blir de som begår välfärdsbrotten allt mer avancerade. Min roll innebär att hitta riktningen i det arbetet.
Kommunen ska fortsätta samarbetet med polisen, men också med andra kommuner och myndigheter. Vi ska också underlätta på olika sätt för allmänheten att kunna ge tips om misstänkta oegentligheter och ha möjlighet att vara anonym.
Så kan du själv göra skillnad
Alexander Wigfors vill även skicka en uppmaning till alla Österåkersbor.
– Du kan göra stor skillnad genom att ta ett eget ansvar och använda din konsumentmakt. Betala vitt, begär kvitto och fundera över vilka verksamheter du lägger dina pengar på.
Om välfärdsbrott
Den kriminella ekonomin omsätter 100–150 miljarder kronor varje år i Sverige. Varje år beräknas 15–20 miljarder kronor betalas ut på felaktiga grunder från de svenska välfärdssystemen.
- Välfärdsbrott är när personer, föreningar och företag medvetet utnyttjar välfärdssystemen för att få utbetalningar på felaktig grund.
- Det kan handla om till exempel bidragsbrott, olovlig påverkan, bedrägeri, falsk dokumentation och felaktig folkbokföring.
- Bidragsbrott kan till exempel handla om att lämna felaktiga uppgifter för att få ekonomiskt bistånd, föräldrapenning eller föreningsbidrag.
- Det kan också handla om att företag inte följer de avtal som de har ingått med kommunen, regionen eller staten.