Företagare i Österåker nöjda med kommunens service

I Österåker finns många olika typer av företag.
Företagare i Österåkers kommun är nöjda med servicen från kommunen. Det visar årets mätning av företagsklimatet Insikt från Sveriges kommuner och regioner. Undersökningen mäter hur nöjda företag är efter att ha haft kontakt med kommunen i ett myndighetsärende inom bygg, miljö, livsmedel, servering och upphandling.
Överlag visar resultatet på en positiv trend – både jämfört med tidigare år och med andra liknande kommuner. Företagare uppskattar särskilt kommunens bemötande, kompetens och rättssäkerhet inom flera områden.
Det samlade resultatet för Österåkers kommun ligger på ett Nöjd kund-index (NKI) på 78 av maximalt 100. Det är samma nivå som föregående år. Det samlade resultatet för andra kommuner i Stockholmsregionen ligger på 76. Snittindex för kommuner i hela Sverige ligger på 74.
– Det är glädjande att få ett kvitto på att vårt arbete för kvalitet och service ger så tydliga resultat. Målet är att behålla och förbättra den höga nivån och fortsätta göra det som fungerar bra – men också lyssna på företagarna och förbättra där det behövs, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande.
Flera områden sticker ut positivt
När det gäller serveringstillstånd och miljö fortsätter Österåker att få höga betyg, särskilt för bemötande och kompetens. Här sticker Österåker särskilt ut med höga resultat jämfört med andra jämförbara kommuner.
Även området upphandling visar bättre resultat än tidigare, tack vare förbättrad information och tydliga rutiner.
Inom bygglov märks en tydlig förbättring. En ny e-tjänst har tagits emot väl och många företagare är nöjda med bemötande och kompetens. Även inom miljö- och hälsoskydd är nöjdheten hög – särskilt för tillgänglighet och inspektörernas vilja att ge tid och vara till hjälp.
– Det är väldigt roligt att nöjdheten med kommunens handläggning av bygglov har ökat och att de företag som haft kontakt med kommunens personal är väldigt nöjda med bemötande, kompetens och rättssäkerhet, säger Anna Hallqvist, näringsliv- och arbetsmarknadsdirektör i Österåkers kommun.
Här finns det mer att göra
Samtidigt visar resultatet också att det finns saker att förbättra. Företagare vill till exempel ha bättre digitala tjänster och mer lättillgänglig information på kommunens webbplats. Inom livsmedelskontroll finns synpunkter på avgifter och hur lång tid kontrollerna tar.
Nu tar vi arbetet vidare
Kommunen arbetar nu vidare med att förbättra både service och digitala tjänster. Ett fokusområde är att göra det enklare för företag att förstå vad som gäller – till exempel inför nya lagändringar inom byggområdet som träder i kraft senare i år.
Om undersökningen
Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning som görs av Sveriges kommuner och regioner (SKR) i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA).
I första hand mäts servicen för gruppen företagare. En enkät skickas till dem som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. Frågorna avser faktorer som kommunerna själva har ansvar för och kan påverka.
Fyra områden utgör det officiella sammanslagna NKI-betyget som kommunerna rankas utifrån:
- Bygglov
- Miljö- och hälsoskydd
- Livsmedelskontroll
- Serveringstillstånd