Gå till innehåll

Mål

En trygg skola är en grundläggande rättighet för alla som vistas där och trygghet och studiero är betydelsefullt för hur eleverna kommer att nå målen för utbildningen. På Åkerstorpsskolan strävar vi dagligen efter en lugn och trygg arbetsmiljö för alla som vistas på skolan.

På Åkerstorpsskolan har all personal till uppgift att skapa möjligheter och sammanhang så att alla elever ges förutsättningar för optimal utveckling. All personal är goda förebilder genom att ha ett lågaffektivt förhållningssätt gentemot eleverna och varandra.

Vi vill ge alla elever den bästa starten på väg mot framtiden!

Studiero är ett av skolans fokusområden och vi använder oss av ”PAX i skolan”, som är en uppsättning verktyg som syftar till att skapa undervisning präglat av lugn, trygghet, glädje och studiero, samtidigt som elever får öva på självreglering, ansvarstagande och social problemlösning. Alla våra lärare är- eller är på väg att bli certifierade PAX-lärare och får fortlöpande handledning av skolpsykolog.

På skolan lägger vi stor vikt vid trygga raster med många vuxna på skolgården. Vi har ett väl fungerande fritidsprogram, framtaget i samarbete med IFOUS och SKUA-Fripu, (vårt kommunövergripande fritidsnätverk för språk och kunskapsutvecklande arbetssätt), där eleverna har vuxenstyrda aktiviteter varje dag. Vi ser att vuxenstyrda aktiviteter bidrar till färre konflikter och större trygghet och följer fritidshemmets kursplan i LGR22.

På skolan samarbetar pedagoger med elevhälsoteamet, föräldrarådet och elevrådet i det förebyggande och främjande trygghetsarbetet. Vi har ett utredningsteam bestående av kurator, socialpedagoger och rektor och vi har en trygghetsplan.

Trygghetsplan 2024 , 660.2 kB.

Genom Åkerstorpsskolans tre ledstjärnor:

  • Jag tar hand om mig själv
  • Jag tar hand om andra
  • Jag tar hand om våra saker

arbetar vi målmedvetet för att våra elever ska känna sig trygga, glada och få en god skolgång. Vi strävar efter att eleverna möts av höga förväntningar, utmanas på sin egen nivå samt känner lust att lära.

Senast uppdaterad: