Organisation

På Åkerstorpsskolan vill vi att eleverna ska vara delaktiga och få möjlighet att påverka sin skolgång. Alla klasser har regelbundna klassråd, elevråd och fritidsråd. Föräldrasamverkan sker bland annat genom regelbundna föräldramöten, utvecklingssamtal samt föräldraråd.

Engagera dig som vårdnadshavare

Du som vårdnadshavare kan visa ditt föräldraengagemang, samt vara delaktig i skolans- och fritidshemmets arbete genom att:

  • Stötta ditt barn med hemuppgifter samt hjälpa ditt barn att få med sig kläder för utelek och idrott
  • Medverka vid föräldramöten, öppet hus, ljusfestivalen och andra aktiviteter som skolan och fritidshemmet bjuder in till
  • Vid förfrågan delta på klassens utflykter och studiebesök/aktiviteter utanför skolan
  • I samråd med mentor berika undervisningen genom att berätta om ditt arbete/yrke eller specialintresse
  • För att främja studiero och elevernas integritet undanber vi oss föräldrabesök i undervisningen
  • Medverka i föräldrarådet

Fritidshemmet

Fritidshemmets uppdrag är att komplettera utbildningen i skolan och förskoleklassen. På Åkerstorpsskolans fritidshem arbetar vi målinriktat efter läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.

I vårt arbete lägger vi extra fokus på de olika förmågor som eleverna ska utveckla enligt läroplanen. De olika förmågorna utgör en stor del i vårt värdegrundsarbete och är ett naturligt inslag i vår dagliga verksamhet. När eleverna får utveckla dessa förmågor så ökar också chansen att de når de nationella kunskapsmålen.

Undervisningen inom fritidshemmet utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter. Genom att själva få vara med och utforma verksamheten ger vi eleverna inflytande över utbildningen.

Åkerstorpsskolans fritidshem har öppet 6.30 - 17.30.

Förskoleklass – en brygga mellan förskolan och grundskolan

Förskoleklass är en egen skolform som har ett stort inslag av skapande arbete och lek. Syftet med förskoleklassen är att introducera barnen i skolans värld och förbereda dem för fortsatt utbildning.

Förskoleklassen arbetar mot de förmågor och det centrala innehåll som finns i LGR11. I undervisningen tar vi vara på elevernas nyfikenhet och lekfullhet och bemöter eleverna där de befinner sig i sin utveckling.

När eleverna kommer till oss så kartlägger vi deras kunskaper i svenska och matematik med hjälp av Skolverkets kartläggningsmaterial. Utifrån resultatet lägger vi upp en plan för den fortsatta undervisningen.

På Åkerstorpsskolan arbetar vi med Bornholmsmodellen, där eleverna med hjälp av strukturerade språklekar övar upp sin språkliga och fonologiska medvetenhet – en viktig förutsättning för att lära sig läsa och skriva.

I all vår undervisning har vi ett utforskande arbetssätt och arbetar både laborativt och i arbetsböcker.

Publicerad:
Senast uppdaterad: