Socialsekreteraren Emilie såg förändringsmöjligheter och blev enhetschef
Emilie Axelsson blev socialsekreterare i Österåkers kommun för fyra år sedan. Efter ett år antog hon rollen som gruppledare inom ekonomiskt bistånd. Hon såg flera möjligheter att utveckla verksamheten och när rollen som enhetschef blev ledig i slutet av 2020, sökte hon och fick den.
Vad innebär din roll som enhetschef inom ekonomiskt bistånd i Österåkers kommun?
Min roll innebär att ha det övergripande ansvaret för de verksamhetsområden som ingår i min enhet samt att ha budget- och personalansvar. De områden vi jobbar med är ekonomiskt bistånd, våld i nära relation, nyanlända, dödsbo och vräkningsförebyggande verksamhet.
Vilka uppdrag och arbetsuppgifter kan du få?
Mitt uppdrag handlar om att organisera vår verksamhet och att tänka framåt för hur vi ska utveckla den. Det handlar också om personalärenden av olika slag, såsom rekrytering, rehabilitering, stödjande och coachande.
Varför är din roll viktig?
Jag har ett personalansvar och utan en personal som mår bra och fungerar så fungerar inte vår verksamhet.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Att det är så varierande! Det är stort och smått, högt och lågt. Utmanande och utvecklande.
Vad är det svåraste med ditt jobb?
Det svåraste är att räcka till och att inte ha för många projekt igång samtidigt.
Vilka andra roller har du haft sen du började i Österåkers kommun?
Jag började som socialsekreterare 2017. Året efter infördes en ny tjänst som gruppledare på enheten som jag sökte och fick.
Vad gjorde att du ville byta roll till den du har idag?
Jag var redo för en ny utmaning! Jag hade sett en del saker som jag ville förändra och så fick jag möjligheten genom rollen som enhetschef. Dessutom är jag såklart intresserad av att få samverka med andra och tycker att det är roligt med personalfrågor.
Hur var det att gå från medarbetare till chef?
Nu hann jag gå ett steg mellan i och med att jag var gruppledare. För mig var det nog en större utmaning från socialsekreterare till gruppledare än gruppledare till chef. Men det har varit både mot- och medvind och blandade känslor, så det är självklart en utmaning för mig. Det är mycket nytt som jag får lära mig vilket är så roligt men också utmanade att gå från att vara i stort sett självgående till att behöva fråga om väldigt mycket.
Vad är det bästa med att ha Österåkers kommun som arbetsgivare?
Flexibiliteten, närheten till arbetet, möjligheten att påverka den egna verksamheten, samarbetet med många härliga personer och möjligheten att kombinera föräldraskapet med arbetet på ett smidigt sätt.
Hur gör du för att utvecklas i din roll?
Jag deltar i samtliga utbildningar som erbjuds via vår HR-avdelning, lyssnar på den feedback jag får från min egen chef, mina medarbetare och chefskollegor både i det dagliga men även vid utbildningar med andra chefer. Jag har även börjat gå i egen handledning för att utvecklas i min roll.