Trygghet i fokus
Här kan du läsa mer om hur Skärgårdsstadsskolan arbetar med trygghet.
Skärgårdsstadsskolan ska vara en trygg och säker skola för elever och personal. Skärgårdsstadsskolan arbetar förebyggande och aktivt mot kränkandesärbehandling och diskriminering. Arbetet sker i enligt skolans trygghetsplan. Elever och vårdnadshavare har tillgång till Trygghetsplanen i appen Unikum Familj.
Varje termin genomför Skärgårdsstadsskolan en trygghetsundersökning. Utifrån resultatet sätter vi in åtgärder för att öka tryggheten ytterligare till exempel åtgärda platser som upplevs som otrygga.
Enligt lag är skolan inte en allmän plats. Det betyder att endast elever och personal får vara i skolans lokaler och på skolgården.
Skärgårdsstadsskolans besökare uppmanas att anmäla sitt besök på expeditionen vid huvudentrén.
De flesta konflikter som uppstår under skoltid löser eleverna själva. Ibland behöver eleverna hjälp av vuxen för att reda ut konflikten och kunna gå vidare. Då kan eleven till exempel vända sig till undervisande lärare, rastvärdar, elevhälsopersonal, personal i matsalen, personal på fritidshemmet eller trygghetsteamet.
Vårt Trygghetsteam består av personal från skolledning, elevhälsan, lärare och pedagoger från skola och fritidshem. Om en lärare upplever svårigheter kopplat till trygghet så tar den kontakt med skolans trygghetsteam och elevhälsoteam.
Trygghetsteamets främsta verktyg är att prata med eleverna om situationen, konflikten eller kränkningen samt att kommunicera med vårdnadshavare kring det som hänt. Vissa elever behöver komma på möte till skolan med sina vårdnadshavare och träffa mentor eller rektor. Ofta är konflikter av arten att det händer en gång och att barn och ungdomar ångrar sitt handlande. Trygghetsteamet eller mentor följer upp med eleven närmaste tiden efteråt.
Är händelser grövre så polisanmäler skolan händelsen och lämnar orosanmälan till socialtjänsten. Skolan har även möjlighet att stänga av elever från undervisning om skolan behöver utreda hur tryggheten ska kunna stärkas.
Från och med läsåret 2025–2026 arbetar samtliga klasser från förskoleklass till årskurs 3 med PAX - ett arbetssätt för att främja trygghet och studiero i klassrummet.
Grundprinciperna i PAX handlar om att skapa tydliga gemensamma förväntningar på varandra i klassrummet och jobba med lekfulla sätt att visa uppskattning när eleverna lever upp till de gemensamma förväntningarna.
PAX kompletterar andra insatser för barn i behov av särskilt stöd.
Flera gånger under året arrangerar Skärgårdsstadsskolan Tillsammansdagar som är mycket uppskattade av våra elever. Under dessa dagar sker fadderverksamhet där de äldre och yngre eleverna får samarbeta och umgås. Vi har då gruppstärkande aktiviteter som till exempel tipspromenad, vårplantering, lekar och utomhuslunch. Det skapar en trygghet och gemenskap mellan våra yngre och äldre elever.
Skärgådsstadsskolan är en Trivselledarskola.
Trivselprogrammet är ett program för aktivitet och inkludering i skolan där vänliga och respektfulla trivselledare i årskurs 3–6 skapar möjligheter för ökad aktivitet för alla elever på rasterna.
Trivselprogrammets mål är att:
- öka trivseln
- främja ökad och mer varierad aktivitet på rasterna
- bygga goda vänskapsrelationer
- förebygga konflikter och mobbning
- främja värderingar som inkludering, vänlighet och respekt
- främja ökad aktivitet i undervisningen
Rörelseglädjen är kärnan i trivselledarverksamheten på Skärgårdsstadsskolan. Att röra på sig ska vara roligt. Genom lek, dans, sport och olika aktiviteter skapar elever och pedagoger en aktiv rast tillsammans. Rasten ger utrymmen till både fysisk aktivitet och rekreation där tryggheten står i fokus.
Med Trivselprogrammet vill vi skapa möten mellan barn och ungdomar och ge möjlighet till mer aktivitet och lek. Tillsammans med skolans handlingsplan är Trivselprogrammet ett värdefullt verktyg i arbetet för en trygg skolmiljö.