Organisation

På Röllingbyskolan arbetar elevhälsan förebyggande och för att främja elevernas hälsa och utveckling mot utbildningens mål. Inom elevhälsan arbetar skolsköterska, skolpsykolog, kurator, specialpedagog, speciallärare samt skolläkare vid behov och omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.

Kurator, specialpedagog och speciallärare finns på skolan under hela skolveckan medan övriga kompetenser kommer delar av veckan. Elevhälsans stöd ges på individ-, grupp- och skolenhetsnivå. Det innebär att insatserna ges till såväl enskilda elever som till grupper av elever och till skolan i dess helhet. Vårdnadshavare kan ta kontakt med elevhälsan genom de kontaktuppgifter som finns på hemsidan alternativt via elevens mentor.

Samverkan är viktigt för oss och du kan som förälder få ta del av, få insyn och vara delaktig i vår verksamhet på många olika sätt.

Genom samverkan med mentor och fritidspersonal får du löpande dialog om ditt barns utveckling och lärande i klassrummet och på fritidshemmet. Mentor för löpande samtal med eleverna om deras skolgång, vad de är starka i och vad de behöver tänka mer på att utveckla.

Du får erbjudande om att delta på två utvecklingssamtal per år där du får ta del av hur det går för ditt barn i skolan. Ditt barn deltar också i samtalet och får här sätta upp egna mål för läsåret.

Du har möjlighet att vara aktiv i skolans föräldraråd där du träffar föräldrarepresentanter från andra klasser, biträdande rektor och rektor. I rådet lyfts aktuella frågor som rör hela skolan. Ditt barn har möjlighet att delta i återkommande elevråd, matråd och klassråd som syftar till att stärka elevinflytandet i vardagen på skolan. Elev/matråd blir man vald till av klasskamrater och mentor.

Lågstadiet

På lågstadiet är mentorerna klasslärare och undervisar i alla ämnen utom de praktiskt-estetiska ämnena som hålls av av skolans musik-, slöjd- och idrottslärare. Lärarna samarbetar tillsammans med barnskötare både i årskursteam och stadieteam för att möjliggöra en kvalitativ och likvärdig undervisning genom hela skoldagen. I undervisningen möter eleverna varierande arbetssätt och inspirerande miljöer samt tränas i elevinflytande. Lärare differentierar undervisningen och arbetar med tydlig dokumentation som bidrar till att elever ska bli bemötta utifrån sina förutsättningar med syfte att alla ska nå kunskapskraven. Detta görs bland annat genom att vi arbetar med tydliggörande pedagogik, nivåanpassade läromedel, digitala hjälpmedel, laborativa material, samt med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Vi har läromedel i alla ämnen och det nivåanpassade läromedlet som används i svenska och matematik används i syfte att stötta och utmana elever utifrån deras kunskapsnivå. För att skapa en röd tråd genom hela lågstadiet startar vi med läromedel i svenska och matematik från förskoleklass och följer en progression till årskurs 3. På lågstadiet har årskurs 1 en läsplatta per elev och årskurs 2 och 3 har en dator per elev.

På Röllingbyskolan strävar vi efter en inkluderande miljö med trygghet, trivsel och arbetsro för att gynna god kunskapsinlärning och för att eleverna ska bli demokratiska medborgare. Detta gör vi bland annat genom att möblera klassrummen utifrån gruppens och enskilda individers behov, men vi är även en trivselledarskola som innebär att eleverna erbjuds olika aktiviteter ledda av trivselledare från årskurs 3 och uppåt vilket bidrar till färre konflikter, ökad sammanhållning och gemenskap. Unikt för oss på Röllingbyskolan är att vi på lågstadiet har tvålärarlektioner två gånger i veckan, vilket innebär att när en klass är på slöjd eller idrott kan två lärare undervisa i den andra parallellklassen. Det ger oss förutsättningar att dela upp gruppen vid behov, anpassa undervisningen och stötta eleverna i högre grad.

Mellanstadiet

På Röllingbyskolan arbetar mellanstadiets lärare som mentorer för sin klass där de undervisar i majoriteten av ämnena. Lärarna undervisar även som ämneslärare i åk 4-6. Genom en kombination av ämneslärare och klasslärare har vi en hög grad av behöriga lärare i de olika ämnena. Ämneslärarsystemet skapar möjlighet för undervisande lärare att fördjupa sig och utveckla sin undervisning inom sina ämnen. Då mellanstadiets lärare kombinerar sitt uppdrag som klasslärare och ämneslärare finns fler vuxna runt eleverna, vilket skapar trygga relationer och trygghet hos eleverna. I de praktiskt estetiska ämnena undervisar slöjd-, idrotts- och bildlärare. På skolan har vi en ateljé där all bildundervisning sker, likaså har vi tillgång till egen hemkunskaps-, träslöjd- och syslöjdssal. Idrottshallen, som är fullstor, ligger 5 minuters promenad från skolan.

Lärarna på mellanstadiet arbetar ämnesintegrerat vilket innebär att minst två ämnen sammanförs i undervisningen. Detta skapar en helhetssyn på kunskap och lärande för eleverna. Lektionerna utformas för att ge förutsättningar för alla elevers möjlighet att lära sig i skolan och vi lägger stor vikt vid att lärmiljön är inkluderande och tillgänglig. Differentierad undervisning handlar om att vi redan i planeringen organiserar undervisningen utifrån den grupp elever vi har och gör lärmiljön tillgänglig för alla. Alla elever erbjuds studiestöd två gånger i veckan, där de får både stöd och utmaning inom kärnämnena.

Alla elever på mellanstadiet har tillgång till egen dator och nya läromedel har köpts in. Sedan HT-23 använder vi “Lära NO” i NO och “SOS” i SO med både grundbok, arbetsbok och möjlighet till digital undervisning. I svenska använder vi “Klara Svenskan”, i engelska “Skills” och i matematik använder vi “Matematik Alfa, Beta och Gamma".

Förberedelseklass

Röllingbyskolan har från höstterminen 2023 en förberedelseklass. Klassen består idag av elever från årskurs 4-6. Undervisningen är ämnesövergripande och fokuserar främst på det svenska språket. Eleverna har även en klasstillhörighet i våra praktiskt-estetiska ämnen idrott, slöjd och musik.

Fritidshemmet

Välkommen till fritidshemmet Galaxen och Klubben. Vi har ett åldersintegrerat fritidshem med två avdelningar. Galaxen är årskurs F-3 och Klubben är årskurs 4-6. Galaxen har många olika miljöer där eleverna kan utforska och utvecklas tillsammans med sina kompisar och närvarande vuxna. Det finns bland annat byggrum, rum för rollek, rum för rekreation och en ateljé fylld av material för att kunna arbeta med estetiska lärprocesser.

Klubben har egna lokaler, inredda med avslappnande miljö för att skapa ro och återhämtning. Galaxen och Klubben arbetar mycket över gränserna kring både pedagogstyrda aktiviteter och elevernas egna tid på fritidshemmet.

Vi erbjuder olika pedagogstyrda aktiviteter både utomhus och inomhus. Eleverna ges möjlighet till att vara ute och/eller inne för lek. Vi vill skapa en miljö där eleverna får utrymme för utforskande lek, fantasi, gemenskap och tillhörighet.

Raster

Trivselprogrammet används av över 1 400 skolor runt om i Skandinavien och är det största programmet för aktivitet och inkludering i grundskolan. Röllingbyskolan erbjuder en satsning där elever i åk 3-6 blir trivselledare och har ansvar för att planera rastaktiviteter med mentorskap från TL-ansvarig personal. Detta för att skapa meningsfulla raster och att alla elever på skolan ska känna sig delaktiga. Övrig rastaktivitet som sker är till exempel att skolans kurator och skolsköterska en gång i veckan har “Snackisklubben" för mellanstadiet, där eleverna får möjlighet att samtala om pubertet, känslor, könsroller, relationer och mycket mer.

Publicerad:
Senast uppdaterad: